Nařknutí z obtěžování

#MeToo neplatí. Oscarový herec Rush vysoudil po křivém obvinění odškodné

Nařknutí z obtěžování
#MeToo neplatí. Oscarový herec Rush vysoudil po křivém obvinění odškodné

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Australský herec Geoffrey Rush vyhrál soudní spor se společností Nationwide News a listem The Daily Telegraph. Soudce Rushovi, známému z divadla a oceněnému Oscarem za výkon ve filmu Záře, přiřkl za pomluvu ohledně sexuálního obtěžování odškodné 850.000 australských dolarů (14 milionů korun).

Kauza se týkala informací otištěných předloni ve dvou článcích v deníku The Daily Telegraph, jenž vychází v Sydney a který patří Nationwide News.

Stěžovatelka herečka Eryn Jean Norvillová loni Rushe nařkla, že ji osahával, když společně účinkovali v divadelní inscenaci Král Lear v letech 2015 až 2016. Články o tom zveřejnil novinář Jonathan Moran.

Podle soudu tyto články vyvolaly dojem, že Rush je perverzní sexuální predátor, který se v divadle dopustil sexuálního útoku.

Soudce australského federálního soudu Michael Wigney dospěl k závěru, že ani vydavatelství Nationwide News, ani novinář Jonathan Moran nedokázali, že informace obsažené v obou článcích byly pravdivé. Norvillovou označil za nedůvěryhodnou svědkyní se sklonem k „přehánění“. Její výpověď podle něj nebyla důvěryhodná a odporovala tvrzení dalších členů divadelní společnosti, s níž vystupovala.

„Šlo o mimořádně nezodpovědný typ žurnalistiky nejhoršího ražení,“ řekl k Moranově práci soudce.

Sedmašedesátiletý Rush soudní řízení zahájil loni a je toho názoru, že články byly sepsány narychlo ve snaze získat australskou kauzu k obvinění vzneseným toho roku proti americkému filmovému producentovi Harveymu Weinsteinovi. Proces začal loni v říjnu, kdy Rush řekl, že prožil „11 nejhorších měsíců svého života“. Soudce Wigney dospěl k závěru, že si The Daily Telegraph a Moran před zveřejněním článků fakta dostatečně neověřili. „Je to smutný a nešťastný případ,“ sdělil soudce. Bylo by podle něj pro všechny lepší, kdyby se věc řešila mimo soudní řízení za pomluvu.

Rush po dnešním slyšení řekl, že rozsudek přijímá, ale dodal, že záležitost byla nepříjemná pro všechny zúčastněné. Šéfredaktor listu The Daily Telegraph je rozsudkem zklamán.

Australská stanice ABC připomněla, že odškodné, o němž soudce rozhodl dnes, se týká pouze pomluvy. Soud má znovu jednat 10. května a bude zvažovat ekonomickou ztrátu, kterou kauza Rushovi způsobila. Náhrada za ni se může podle ABC vyšplhat k mnoha milionům dolarů. Podle soudce Rush nedostane ani po očištění své pověsti seriózní pracovní nabídku ještě mnoho měsíců a navíc jeho „cena“ ve filmové branži klesne. Rushův právník Bruce McClintock řekl, že rok před otištěním článků vydělal Rush „mnoho milionů dolarů“, avšak v minulých deseti měsících pouze 44.000 dolarů.

Rush se v Austrálii věnoval hlavně divadelnímu herectví a k filmu se dostal až po své čtyřicítce. Film Záře z roku 1996 jej proslavil, znám je i z Bídníků nebo filmu Králova řeč, natočeného v roce 2010.

 

,

11. dubna 2019