Prostě to postavíme. Ťok letos otevřel pouhé čtyři kilometry dálnic
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) otevřel v letošním roce jediný nový dálniční úsek o délce 3,8 kilometru. Šéf dopravního resortu se přitom často nechává slyšet, že výstavba dálnic se povedla rozhýbat a kapacity stavebních společností jedou na maximum. I přes tristní výsledek Dan Ťok uvádí, že celkové číslo nově otevřených dálnic a silnic prvních tříd za letošní rok je skoro 46 kilometrů.
Hnutí Andreje Babiše vstupovalo do loňských sněmovních voleb s programem, ve kterém ANO slibovalo nové kilometry silnic, stavění obchvatů nebo výstavba 170 kilometrů nových silnic a dálnic do roku 2021. V letošním roce se však Danu Ťokovi podařilo otevřít pouhé čtyři kilometry. Celkové číslo 46 kilometrů nových silnic a dálnic, se kterým se ministr dopravy často chlubí, je však zahrnuto 26 kilometrů opravené dálnice D1 a 15 kilometrů silnic prvních tříd.
V příštím roce plánuje Ťok začít stavbu dalších 60 kilometrů dálnic. V listopadu dokonce prohlásil, že za 12 let budou hotové všechny dálnice v České republice. „Stavba dálnice trvá tři až čtyři roky. Když někdo posledních pět let nepřipravuje ani kilometr dálnice, na ministerstvu za první tři roky neuděláte zázraky. Od roku 2014 jsme uvedli do provozu 54,5 kilometru dálnic. Ale většinu těch dálnic jsme si museli zahájit. Nemohli jsme navazovat jako moji předchůdci na to, že někdo stavby připravil, a my jsme je potom mohli dokončit a přestřihnout pásku,“ řekl v listopadu ministr dopravy Dan Ťok, který je v úřadu už čtyři roky.
Velké plány budou v příštím roce zahrnovat otevření pouhých dvaadvaceti kilometrů nových dálnic. Ty se bude skládat z úseku D3 Bošilec – Ševětín v délce osmi kilometrů a úsek D1 Přerov – Lipník nad Bečvou v délce čtrnácti kilometrů. Stavět se hodlá i na dálnicích D1, D3, D7, D35, D46, D48 nebo D49.
D6 Lubenec 4,9 km
D11 Smiřice – Jaroměř 7,2 km
D11 Hradec Králové – Simiřice 15,2 km
D48 Frýdek – Místek 4,2 km
D55 Otrokovice 3,1 km
D56 Frýdek – Místek 2,3 km
Jak se v České republice staví dálnice, mohou zhodnotit také účastníci Světového silničního kongresu, který proběhne za 4 roky. Právě Dan Ťok považuje organizaci akce za úspěch a odborníkům se chce pochlubit také dopravním propojením s ostatními regiony. „Svým umístěním nabízí vynikající a dostupné dopravní propojení s ostatními světovými regiony,“ píše ministerstvo dopravy ke kongresu.
Česká metropole naposledy hostila kongres v roce 1971, podle Ťoka k jejímu pořadatelství Česku pomohlo velké diplomatické úsilí. „Pro Českou republiku je možnost hostit Světový silniční kongres úspěchem a velikou prestiží. Do Prahy se sjedou dopravní experti z celého světa. Budeme mít velkou příležitost prezentovat se jako země, která se od sedmdesátých let výrazně proměnila a může se právem řadit mezi moderní evropské státy,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Předseda vlády Andrej Babiš si navíc vytyčil cíl, že chce do roku 2025 postavit 344 kilometrů nových dálnic. „Jsem člověk, který chce mít vše rychle. My tady vedeme nějakou debatu se šéfem Ředitelství silnic a dálnic o termínech, které se mně nelíbí. Řekl jsem panu ministrovi Danu Ťokovi, že musí pana ředitele Kroupu donutit k tomu, aby vše postavil do roku 2025,“ prohlásil dříve Andrej Babiš. Pokud se tedy povede ministru Danu Ťokovi zprovoznit v příštím roce 22 kilometrů dálnic, pak bude muset každý rok otevřít na 64 kilometrů.
NKÚ kritizuje délku stavby
Podle Nejvyššího kontrolního úřadu je výstavba dálnic za Ťokovy éry velmi pomalá a v následujících letech se nezvýší. Státem daný termín dokončení dálniční sítě v roce 2050 při současném tempu nelze podle NKÚ stihnout. Ministerstvo na svém webu sdělilo, že připravilo novelu stavebního zákona, která má výstavbu zrychlit.
Kontroloři prověřovali období od roku 2013 do června 2017, zahrnující konec vlády Petra Nečase (ODS), vládu Jiřího Rusnoka a od ledna 2014 vládu Bohuslava Sobotky (ČSSD), v níž měli resort dopravy na starost ministři za hnutí ANO. V tomto období bylo ročně zprovozněno v průměru 16 kilometrů dálnic. „Tempo výstavby dálnic je velmi pomalé a v některých fázích přípravy se oproti předchozí kontrole NKÚ ještě zpomalilo,“ řekl mluvčí NKÚ Václav Kešner.
„Dálniční síť původně měla být zcela dokončena v roce 2010. Termín ministerstvo dopravy několikrát posunulo a nyní je stanoven na rok 2050. Současné tempo výstavby ale nestačí ani pro dosažení tohoto cíle,“ uvedl. Aby stát stihl síť dokončit do roku 2050, musel by podle NKÚ ročně otevřít 25 kilometrů dálnic. Vláda Andreje Babiše (ANO) v demisi slibuje v programovém prohlášení do čtyř let otevřít 110 kilometrů nových dálnic, ročně 27,5 kilometru. Podle NKÚ je ale reálné tempo 17 kilometrů ročně.