kdo postaví dálnice

Hnutí ANO nezvládá stavět dálnice. Větší efektivitu má přinést ŘSD jako akciovka

kdo postaví dálnice
Hnutí ANO nezvládá stavět dálnice. Větší efektivitu má přinést ŘSD jako akciovka

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Ani metr dálnice v roce 2014, pět kilometrů o rok později, šestnáct a sedmnáct kilometrů v letech 2016 a 2017 a nakonec necelé 4 kilometry vloni. To je prozatím bilance všech ministrů dopravy z hnutí ANO. Ten současný, Vladimír Kremlík, soudí, že zná cestu ze slepé uličky. Ředitelství silnic a dálnic by rád přetransformoval na akciovou společnost, což by mohlo zlepšit financování ŘSD. Je to podle něj nezbytná cesta, jak zrychlit přípravu dopravních staveb. Podle opozice tím hnutí ANO zastírá jen svoji neschopnost efektivně stavět dálnice.

„Chci, aby tato změna, kterou Ředitelství silnic a dálnic podporuje, proběhla v rozumném časovém rámci a s co nejmenšími legislativními změnami. Taktéž musí být zachována nezbytná kontinuita ve vztahu nejen k výstavbě, ale i ve vztahu k stávajícím zaměstnancům. Cílem je mít efektivní podnik pro výstavbu a údržbu dálnic, který je konkurenceschopný na pracovním trhu,“ říká k připravovanému záměru ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Opozice si však myslí, že transformace ŘSD problém nevyřeší. „Právní forma ŘSD není alfou a omegou schopnosti, v případě hnutí ANO neschopnosti efektivně stavět dálnice. Všechny problémy už byly dávno popsány, nebo si je pan ministr může přečíst ve zprávě NKÚ. Zase nastává kolaps na D1 a než přiznat vlastní neschopnost, tak to tentokrát odskáče právní forma státní příspěvkovky. Je to úsměvné,“ uvedl pro Echo24 Jan Bauer (ODS) člen podvýboru pro dopravu.

Kremlík však není jediným ministrem, kdo s tímto nápadem přišel. V době Nečasovy vlády obdobný návrh představil i Pavel Dobeš. „Přeměna právní subjektivity, neboli transformace Ředitelství silnic a dálnic, jak jsme tomu říkali za nás, na akciovou společnost tady není úplnou novinkou. Smysl to dává. Je potřeba si říct, jaký je cíl. Za nás byla hlavním cílem problematika využití mimorozpočtových finančních prostředků, což třeba teď není hlavním cílem, ale může to být příprava na nějaké budoucí období stagnace a krize,“ uvedl pro Echo24 bývalý ministr dopravy Pavel Dobeš, který ve vládě zastupoval nejdříve Věci Veřejné a později LIDEM.

Návrh vítá i další exministr dopravy. „Určitě správná úvaha změnit statut příspěvkové organizace na podnikatelský subjekt s vlastními příjmy a motivací k hospodárnosti. Bohužel za současných poměrů ve sněmovně nerealizovatelný. Musí se změnit minimálně zákon číslo 13 (zákon o pozemních komunikacích) a zákon o SFDI (o státním fondu dopravní infrastruktury). Nejsem přesvědčený, že je někdo předloží a sněmovna schválí do konce funkčního období. Takže zase jen krásná vize bez výsledku,“ řekl pro Echo24 Antonín Prachař.

Ministerstvo by se rádo inspirovalo u našich sousedů. „V zahraničí (např. v Rakousku nebo na Slovensku) se osvědčil model, podle kterého je výstavba, správa a údržba dálnic a silnic I. třídy svěřena akciovým společnostem. Např. rakouská správa dálnic a rychlostních silnic ASFiNAG funguje jako akciová společnost již od roku 1997 a nyní je na státu finančně nezávislá, naopak státu jako svému jedinému akcionáři vyplatila v roce 2017 dividendu ze zisku,“ uvedl za ministerstvo dopravy František Jemelka pro Echo24.

Chystaná transformace by měla umožnit lepší přizpůsobivost společnosti na změněnou situaci v oblasti dostupných zdrojů, zejména co se týká využívání financování ze soukromých zdrojů a dalších soukromých i veřejných finančních nástrojů jakým má být například připravovaný Národní rozvojový fond. V personální oblasti by změna měla dát větší prostor pro manažerské řízení organizace a umožnit ještě větší variabilitu pro odměňování zaměstnanců a získání dalších odborníků. Ředitelství silnic a dálnic musí být atraktivním zaměstnavatelem, který bude konkurenceschopnou volbou oproti stavebním a projektovým společnostem, na jejichž práci má dohlížet.

„Nyní musí na Ministerstvu dopravy proběhnout proces, kdy posoudíme jednotlivé možné varianty právní formy nově vznikajícího subjektu a připravíme materiál, se kterým na podzim seznámíme členy vlády,“ uvedl ministr Kremlík.

 

Vojtěch Šeliga

4. srpna 2019