Omezovat automobilovou dopravu v Praze? Vedení města se neshodne na dohře uzavírek
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Zatímco se Pražané musí prodírat dopravními zácpami způsobenými experimentem s uzavřením obou břehů Vltavy, hádá se koalice o tom, zda a kdy auta z centra definitivně odvést. Přestože část vedení města i opozice mluví o nutnosti dostavět vnitřní i vnější okruh, náměstek Petr Hlubuček (STAN) si přeje s „ažbudeokruhismem“ skoncovat.
„Uzavírku Smetanova nábřeží a Malé Strany využíváme mimo jiné i k měření míry znečištění ovzduší. Sbíráme argumenty pro to, abychom jednou pro vždy skoncovali s ‚ažbudeokruhismem‘ při zavádění nových dopravních opatření v Praze,“ prohlašuje Hlubuček. „Uzavření centra pro tranzitní auta je prý „levicový aktivismus“. Hmm.. a Bém byl taky levicový aktivista?“ ptal se v dalším twitterovém příspěvku.
Uzavírku Smetanova nábřeží a Malé Strany využíváme mimo jiné i k měření míry znečištění ovzduší. Sbíráme argumenty pro to, abychom jednou pro vždy skoncovali s „ažbudeokruhismem“ při zavádění nových dopravních opatření v Praze. @PrahaEU @STANcz
— Petr Hlubuček (@p_hlubucek) November 12, 2019
Na kritiku uživatelů sociálních sítí reagoval Hlubuček například takto: „Řada lidí naše kroky oceňuje. Nicméně nebojte se, až skončí oslavy 17. listopadu, vše se vrátí do ‚normálu‘ a centrum Prahy se díky autům opět stane místem s druhou nejhorší kvalitou vzduchu v republice. Prozatím.“
Hlubuček však těmito svými slovy říká něco jiného, než je stanovisko koalice Spojených sil pro Prahu, díky které ve vedení města sedí. Například samotná TOP 09 nechce do postavení okruhů o omezování dopravy ani slyšet. „Praha odmítá trvalou dopravní uzavírku obou břehů Vltavy. Aktuální dopravní situací v Praze jsme se zabývali na fóru pražských zastupitelů za TOP 09. Shodli jsme se, že zásadně odmítáme zamýšlenou trvalou uzavírku průjezdů aut přes Smetanovo nábřeží a Malou Stranu. V situaci, kdy hl. město nenabízí dopravní alternativy a není dostavěn Městský okruh, by zamýšlená opatření jen komplikovala život občanům Prahy. A to nesmíme dopustit,“ uvedl Pospíšil na Facebooku.
Pospíšil navíc pro Echo24 uvedl, že Hlubučkův názor je v rozporu s naprostou většinou zastupitelů Spojených sil pro Prahu včetně dalších zástupců STAN. „Minulý týden v pátek by zastupitelský klub Spojených sil pro Prahu, kde se jasně řeklo, že souhlasíme s uzavírkou do 17. listopadu. Ale zároveň jsme řekli, že trvalé uzavření nepodporujeme. V pondělí proběhlo v Praze fórum, kde bylo nějakých 60 našich komunálních politiků z celé Prahy a až na několik hlasů, se většina lidí shodla, že bez alternativ pro automobilisty není možné centrum Prahy uzavírat. Pan Hlubuček zná náš názor,“ řekl Pospíšil.
„Byl bych nerad, aby výsledek této koalice byl, že se nic nepostaví a jenom se bude zavírat. To by nebyla dobrá vizitka pro pravicovou stranu,“ dodal.
Doprava kolabuje, říká Čižinský
Starosta Prahy 7 Jan Čižinský si myslí, že je především potřeba dostat lidi do MHD. To však půjde pouze díky tomu, když nebude mít zpoždění. „Když se zpožďují tramvaje a autobusy v centru města, zpožďují se v celém městě. Když se zpožďují, lidé v ně ztrácí důvěru. Když lidé nevěří MHD, jedou auty i ti, kteří by jinak použili MHD, zpožďování MHD se horší, doprava kolabuje. Pro zlepšení je třeba zamezit zpožďování MHD,“ domnívá se Čižinský na Twitteru.
Když se zpožďují tramvaje a autobusy v centru města, zpožďují se v celém městě. Když se zpožďují, lidé v ně ztrácí důvěru. Když lidé nevěří MHD, jedou auty i ti, kteří by jinak použili MHD, zpožďování MHD se horší, doprava kolabuje. Pro zlepšení je třeba zamezit zpožďování MHD.
— Jan Čižinský (@jancizinsky) November 13, 2019
„To jediné, o co jde v centru, je právě zpoždování MHD. Jde o to, jak zajistit, aby k tomu nedocházelo. My říkáme, že je to třeba docílit, protože Pražané tráví denně zbytečně statisíce minut ve zpožděných tramvajích a autobusech. To je jediný důvod opatření v centru Prahy a je třeba domluvit způsob, jak dosáhnout úspěchu v tomto směru,“ doplnil Čižinský pro Echo24.
Problémem však je, že samotná MHD je na hraně především z důvodu nedostatku řidičů. „Připomínám, že třeba linka metra C je na hraně kapacity. Navíc mezi řidiči MHD je extrémní nedostatek, takže některé linky se naopak utlumují. Já si dovedu představit situaci, kdy se automobilová doprava v centru omezí, ale naopak se posílí spoje MHD, ale tím, že se to neděje, tak lidé budou ve výsledku jenom naštvaní,“ uvedl pro Echo24 předseda klubu ANO Patrik Nacher.
Na experiment Prahy nadávají také konkrétní pražské části. Například Praha 6 uzavírkami centra města zásadně trpí. „Tato omezení, které tu Pavel Čižinský a vedení radnice Prahy 1 předvádí, dusí pražskou dopravu a vytlačuje řidiče do okolních městských částí. Tento ‚experiment‘ ještě výrazněji poznamenává a prohlubuje dopravní nouzi, kterou na Šestce trpíme. Pevně doufám, že dopravní omezení na Praze 1, které zavedli, nebude “dočasné“ jako byla dočasná přítomnost sovětských vojsk na území Československa,“ uvedl na Facebooku Jakub Stárek, místostarosta Prahy 6.