Zahraniční obchod Česka oslabil loni o 31 miliard
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Zahraniční obchod Česka loni skončil v přebytku 132,7 miliardy korun, meziročně tak byl o 30,8 miliardy Kč nižší. V porovnání s rokem 2017 se vývoz tuzemských firem zvýšil o 3,5 procenta a o 4,6 procenta vyšší byl i dovoz. V samotném prosinci obchodní bilance skončila patnáctimilionovým schodkem, výsledek byl však meziročně o 3,6 miliardy Kč lepší. Informoval o tom ve středu Český statistický úřad (ČSÚ).
Podle ředitele odboru statistiky zahraničního obchodu ČSÚ Karla Krále největším obchodním partnerem Česka bylo loni Německo, kam směřovala téměř třetina tuzemského vývozu. Na dovozu do ČR se německý vývoz podílel z více než jedné čtvrtiny.
Podle Česko-německé obchodní a průmyslové komory (ČNOPK) německé firmy loni dovezly do ČR zboží za téměř bilion korun, což je meziročně o 1,4 procenta více. Export českých firem do Německa byl podle ní sice opět rekordní, když dosáhl 1,42 bilionu korun, meziročně se ale zvýšil o 2,8 procenta, což byl nejméně od roku 2009. Oslabil zejména vývoz aut a autodílů do Německa.
„Automobilový průmysl coby motor česko-německého obchodu prochází dosud nevídanou transformací, od spalovacího motoru k elektromobilitě, od dopravního prostředku ke službě, což je obří výzva. U spotřebitelů to v současnosti vyvolává jistou zdrženlivost. A ve statistikách se to bude promítat také v nadcházejícím období,“ řekl ČTK člen představenstva ČNOPK Bernard Bauer.
Celkově podle analytika UniCredit Bank Jiřího Poura bilance zahraničního obchodu loni vykázala solidní výsledek. „Z hlediska dynamiky ale zaznamenala nejhlubší meziroční pokles od roku 2010, což bylo dáno silnějším nárůstem importu oproti exportu. Vývoz automobilů sice v prosinci o něco přidal, nicméně za celý loňský rok vykázal první meziroční propad po osmi letech nepřetržitého růstu, a přestal tak být tahounem celoročního růstu HDP,“ uvedl. Podle něj se tak potvrzuje scénář o nasycenosti celosvětové poptávky po automobilech. „Tento rok očekáváme ve světle probíhajících obchodních konfliktů další pokles obchodní bilance, přičemž export automobilů zde bude hrát významnou roli,“ dodal.
Hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda upozornil, že jedinými dvěma klíčovými odbytišti českého exportu, které loni vykázaly pokles jeho objemu, je Británie a Čína. „Důvodem pokles vývozu do Británie je nejistota spojená s procesem jejího vystoupení z Evropské unie. Pokles vývozu do Číny je dán zpomalením tamní ekonomiky,“ uvedl.
Prosincovou obchodní bilanci kladně ovlivnil zejména obchod s auty, počítači a kovy. Přebytek obchodu s motorovými vozy se totiž meziročně zvýšil o 4,2 miliardy korun, naopak bilance obchodování s počítači, elektronickými a optickými přístroji vykázala o 3,1 miliardy nižší deficit a se základními kovy o 1,2 miliardy nižší.
Nepříznivý vývoj byl v prosinci ale patrný u obchodu s ropou a zemním plynem a s chemickými látkami, kde se meziročně prohloubil deficit. Vedle toho pokleslo kladné saldo obchodování se stroji a zařízeními.
Obchod se státy EU v posledním měsíci loňského roku vykázal meziročně o 6,9 miliardy vyšší přebytek, činil 42,3 miliardy korun. Naopak obchod se státy mimo unii prohloubil schodek o 3,3 miliardy na 40,7 miliardy Kč.
Prosincový vývoz českých firem se proti stejnému měsíci roku 2017 zvýšil o 1,6 procenta a dovoz o 0,2 procenta na shodných 255,4 miliardy Kč.