Srovnávač Heureka.cz chce po Googlu téměř 400 milionů. Zvýhodňoval svoji službu, tvrdí
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Český nákupní portál a srovnávač cen Heureka.cz zažaloval americký Google. Po technologické firmě požaduje 394 857 000 korun jako náhradu ušlého zisku, podle Heureky totiž Google ve výsledcích hledání zvýhodňoval svou službu Nákupy Google a český srovnávač na tom ztrácel. Společnost o tom informovala v tiskové zprávě, kterou má deník Echo24 k dispozici.
Heureka argumentuje, že si Google na trhu s vyhledáváním vytvořil až monopolní postavení. „Navíc tím znesnadňuje uživatelům jednoduchý přístup ke všem důležitým a relevantním informacím. Nedostanou se tak například k rychlému hodnocení kvality e-shopu, způsobům dostupné dopravy vybraného zboží, nebo alternativ platby. Přitom dostatek těchto klíčových informací chrání uživatele před podvodnými e-shopy a pomáhá se správnými rozhodnutími o online nákupu,“ míní firma.
Podle výkonného ředitele Heureka Group Tomáše Bravermana podala firma o takzvanou follow-up žalobu. Zneužívání dominantního postavení totiž Googlu už v roce 2017 vytkla Evropská komise a uložila mu za to pokutu 2,4 miliardy eur pro porušení pravidel na ochranu hospodářské soutěže. Komise argumentovala stejně jako Heureka.cz, Google podle ní posouval výš odkazy, které vedly právě na Nákupy Google.
„Nedokazujeme zneužití dominantního postavení, využíváme toho, že toto zneužití už prokázala Evropská komise v roce 2017. Je to dokázané a je to fakt. Žalobu podáváme k českému soudu na americký Google, protože právě jej Komise označila jako viníka,“ řekl Braverman pro server Lupa.cz.
Google se proti verdiktu odvolal a na rozhodnutí u lucemburského soudu se ještě čeká. „Ale ta dominance je jasná. Denně na Googlu proběhnou asi 3,5 miliardy vyhledávání a Google se stal branou do celého internetu. V rámci vyhledávání má ve světě asi 80% podíl na trhu,“ míní šéf Heureka Group. Výše požadované částky podle něj vyplývá z výpočtu doby od vstupu PLA (Product Listing Ads, reklamy s informacemi o produktech) na český trh, tedy od března 2013, do doby, kdy začal fungovat tzv. compliance mechanism, tedy červen 2017.
Heureka je jediná v České službě, která k žalobě přistoupila, v Evropě ale něco podobného učinily Foundem, Kelkoo a Connexity z Velké Británie, Idealo v Německu nebo francouzské LeGuide. „Varianta, kterou bych samozřejmě preferoval úplně nejvíc, je ta, že by PLA ve výsledcích vyhledávání vůbec nebyly. Druhá varianta, která by podle mě odpovídala rozhodnutí Evropské komise, je to, že si uživatel formou opt-in zvolí, ze kterého srovnávače chce informace o produktech vidět, a to včetně toho, jaké informace jednotlivé srovnávač umí nabízet,“ představuje si řešení Braverman.
Od roku 2007
Heureka je největší nákupní rádce a cenový srovnávač na českém trhu. Heureka.cz byla spuštěna v roce 2007 investiční skupinou Miton, o rok později vznikla její slovenská verze. Během svého fungování vystřídala Heureka několik majitelů, od polského Allegro Group přes jihoafrické Naspers. Na základě rozhodnutí společníka byl dne 22. 2. 2016 změněn název dosavadní obchodní firmy Naspers OCS Czech Republic s.r.o. na Heureka Shopping s.r.o. O tři roky později, sfúzováním se společností Heureka Shopping s.r.o vzniká nová obchodní entita Heureka Group a.s. Ta se svými srovnávači působí na devíti trzích střední a východní Evropy.