Kvůli koronaviru zavřelo skoro 40 škol. Ředitelé si stěžují na chaos v manuálu
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
I když se koronavirus vyskytuje v české populaci více než půl roku, tak vláda Andreje Babiše (ANO) není schopná vyřešit bezproblémové fungování ve školství. Stát přitom podmínky pro otevření škol nastavil původně velmi tvrdě, kdy se děti rozdělovaly do speciálních skupin. Nyní se ale naopak školy uzavírají a s omezením je nyní přes 200 škol. Ředitelé si navíc stěžují, že v manuálu od ministerstva školství panuje chaos a navíc je spousta věcí stále nejasných.
Nejnovější statistiky hovoří o uzavření či omezení výuky ve 247 školách. K pátku pak ministerstvo zdravotnictví eviduje 193 učitelů s pozitivním testem a 1123 pedagogů v karanténě. Studentů je pak pozitivně testovaných 393 a žáků v karanténě je 5498 dětí.
Hygiena k pátku zavřela na 39 škol, přesto bude počet omezené výuky značně stoupat. Jen za pondělí přibyla k zavřeným školám Základní škola Donovalská v Praze 11 a další hlásí pozitivní výskyty koronaviru. „V současné době má škola jednoho pedagoga s pozitivním testem a jednu třídu na 1. stupni v karanténě,“ uvádí Základní škola Petřiny sever na Praze 6.
Ředitelé škol ale mají velmi omezené možnosti, jak postupovat s uzavíráním škol. Podle předsedy Asociace ředitelů základních škol Michala Černého má zavření školy v pravomoci pouze hygiena. „Obecně máme pravomoc zavřít školu na pět dní ve školním roce, a to z jakéhokoliv důvodu. Upozorňujeme ale, že pokud dnes uzavřeme školu, tak rodiče nemají právo na ošetřovné. Navíc by se tento krok měl říct dopředu zřizovateli školy,“ řekl pro Echo24 Černý.
Hygiena ke kroku uzavření školy přistoupí dle metodického postupu poté, co je v karanténě více jak 30 procent studentů a učitelů ve škole. Ředitelé ani nemohou nařídit distanční výuku. O této formě vzdělávání může rozhodnout jen mimořádné opatření nebo také nařízení karantény hygienou. Distanční výuka se pak zavádí, když je více jak polovina žáků ve třídě doma.
Podle Černého se postupem času ukazuje jedno kritické místo, na které se stát zatím nepřipravil. Ředitelé totiž dle něj vědí daleko dříve, že je žák nemocný ale přesto musí čekat na pokyny hygieny. „Často to víme velmi dopředu, když má student příznaky a poté je doma. Přitom byl předchozí den ve škole. My poté čekáme hodiny, ale také i dny než se nám hygiena ozve a dovolat se jí prakticky nedá. Je to takové vakuum, ve kterém nevíme, jak máme postupovat,“ řekl Černý.
Sám uvádí příklad ze své zkušenosti, který musel řešit jako ředitel Masarykovy základní školy v pražských Klánovicích. „Zatím jsme ale měli jediný případ pozitivního studenta, který byl testován minulé pondělí, kdy už nebyl ve škole. Naposledy bylo ve třídě v pátek bez příznaků, které se právě objevily až v pondělí. Jelikož hygiena bere poslední dva dny, které byly sobota a neděle, tak celá třída pokračuje ve výuce a není v karanténě. Od té doby uběhla dlouhá doba a ostatní děti jsou v pořádku, takže zřejmě se nic nestalo,“ řekl dále Černý.
Ředitelé si ale také stěžují na chaos při vydávání manuálu, jak mají v novém školním roce postupovat. Metodickou příručku totiž ministerstvo vydalo spolu s nařízením nosit roušky na chodbách škol. Proti tomu se ale později postavil premiér Andrej Babiš a nařízení ministr zdravotnictví Adam Vojtěch stáhl. Po nárůstu případů pozitivně testovaných se ale roušky zpět do škol vrátily.