Google bude regulovat politickou reklamu kvůli volbám do Evropského parlamentu
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Americký technologický gigant Google oznámil, že na podporu nadcházejících voleb do Evropského parlamentu (EP) zavede sadu opatření ve snaze zprůhlednit politickou reklamu v Evropské unii. Krok kopíruje nedávné iniciativy Facebooku a Twitteru. Média však poukazují mimo jiné na velmi úzkou definici Googlu pro politickou reklamu. Podobně jako Facebook bude i provozovatel nejpoužívanějšího internetového vyhledávače zobrazovat, kdo za politickou reklamu platí, a vytvoří speciální knihovnu těchto reklamních sdělení s dodatečnými informacemi o reklamních kampaních a jejich autorech.
Také chce zavést nový proces na ověřování totožnosti zadavatelů politicky citlivých sdělení.
Google v oznámení na oficiálním blogu popisuje i další kroky. „Budeme pracovat s daty volebních komisí napříč členskými státy EU, abychom mohli zpřístupnit směrodatné informace a pomoci lidem najít údaje, které k účasti ve volbách potřebují,“ uvedla společnost. Plánuje také prostřednictvím svého projektu Google News Lab seznamovat média ve všech zemích EU s „nejnovějšími nástroji a technologiemi pro boj proti dezinformacím“.
Web The Verge v reakci na volební iniciativu Googlu poukazuje na „překvapivě úzkou“ definici politické reklamy. Do této skupiny firma řadí pouze sdělení, „která zmiňují politické strany, kandidáty nebo úřadující představitele“. Jak ale v minulosti vysvětlil i hlavní bezpečnostní manažer Facebooku Alex Stamos, „drtivá většina“ reklam kupovaných z Ruska před posledními prezidentskými volbami ve Spojených státech neodkazovala explicitně na volební proces či kandidáty.
Opatření Googlu by tedy jejich šíření nezabránila. „Jakékoli reklamy určené k ovlivnění veřejného mínění, které se však spíše než na strany a politiky zaměří na témata, padnou zcela mimo rámec těchto pravidel. Témata však pochopitelně výsledky voleb do velké míry určují,“ napsal zase web techcrunch.com.
Navíc, jak poukazuje The Verge, kupování reklam na internetových platformách není jediným kanálem pro šíření dezinformací. Analytici upozorňují, že autoři tohoto obsahu mohou používat například uzavřené skupiny na facebooku nebo se vydávat za aktivisty a dosah svých sdělení následně zvyšovat pomocí falešných účtů.
Rovněž v tuto chvíli není jasné, jakým způsobem bude Google ověřovat identitu inzerentů. Facebook nedávno v Británii tuto praxi pozastavil poté, co se ukázalo, jak jednoduše bylo možné jeho systém oklamat. Novináři ve Spojených státech i v Británii předtím popsali, jak snadno se jim podařilo nakoupit reklamy údajně zaplacené teroristickou sítí Islámský stát nebo nechvalně proslulou poradenskou firmou Cambridge Analytica.