Velký bratr na sociálních sítích

Facebook patentoval nový algoritmus. Zjistí, jestli jste chudý či bohatý

Velký bratr na sociálních sítích
Facebook patentoval nový algoritmus. Zjistí, jestli jste chudý či bohatý

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

O soukromí a bezpečí uživatelů na Facebooku dlouhodobě panují mnohé pochybnosti. Sociální síť nyní možná zajde ještě dál. Americký patentový a známkový úřad zveřejnil informace, podle kterých si Facebook už v roce 2016 patentoval nový algoritmus. Jeho cílem je zjistit, jak je na tom uživatel po finanční stránce, tedy jinými slovy, kolik vydělává. Informoval o tom Independent.

Algoritmus kombinuje jednak odpovědi uživatelů na konkrétní otázky, jednak informace z tzv. záznamů o aktivitách uživatele. Facebook dlouhodobě shromažďuje údaje o veškerých aktivitách jednotlivých uživatelů. Nově však budou možná tyto informace sloužit novému účelu – zjištění, do jaké patříte socioekonomické skupiny. Na výběr jsou prozatím tři – dělnická, střední a vyšší třída.

„Systém bude využít klasifikátory k zařazení jednotlivých uživatelů do daných demografických skupin,“ píše se v patentové zprávě. Informací, které k tomu Facebook použije, o sobě uživatelé sdělují dostatek. Algoritmus posoudí například typ zařízení, ze kterého se na síť připojuje, nebo využití internetu v domácnosti. Mnozí uživatelé pak dobrovolně zveřejňují další informace – například o svém vzdělání, zaměstnání či způsobu trávení dovolené.

Druhým způsobem získání informací jsou konkrétní otázky, personalizované pro jednotlivé uživatele na základě jejich věku. Lidé ve věku 20-30 let mohou být požádání o doplnění informací o vzdělání, i starších uživatelů bude Facebook zajímat například to, zda vlastní dům.

Facebook technologii zatím nijak nepředstavil ani nekomentoval. Není proto jasné, kdy k jejímu zavedení přistoupí, a jakou konkrétní podobu bude mít. Podle deníku Independent algoritmus nepočítá s přímým využitím údajů o bankovních účtech uživatelů. Zřejmá je však motivace pro zavedení této novinky. Při znalosti dalších informací o finanční situaci uživatele bude možné cílit reklamu ještě efektivněji než dnes.

pk , red