Kanál Dunaj-Odra-Labe

Zemanův vysněný kanál by se ekonomicky těsně vyplatil, tvrdí studie. Bez Labe by stál půlku

Kanál Dunaj-Odra-Labe
Zemanův vysněný kanál by se ekonomicky těsně vyplatil, tvrdí studie. Bez Labe by stál půlku

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Vlajková loď prezidenta Miloše Zemana, kanál Dunaj-Odra-Labe prošla hodnocením ekonomické efektivity. Studie, kterou si už v červenci 2016 nechalo zpracovat ministerstvo dopravy, přitom říká, že by projekt stanovenou hranici překročil jen těsně, zásadně jej totiž prodražuje labská větev. Informaci deníku Zdopravy.cz posléze potvrdil přímo šéf resortu dopravy Dan Ťok.

„Studie prokázala, že kanál Dunaj-Odra-Labe je ekonomicky efektivní. Největší smysl má propojení Dunaje a Odry. Labská větev efektivitu celého projektu snižuje,“ shrnul závěr Ťok na Twitteru. Náklady na zkompletování kanálu by vyšly asi na 600 miliard korun. Potíž však představuje právě část týkající se řeky Labe, která v sobě zahrnuje nejnákladnější položky. Mezi ty patří například plavební tunely, jimž nepomohla ani změna metodiky průzkumu, na níž se přešlo v průběhu provádění studie. Kdyby se přitom plán uskrovnil pouze na řeky Odru a Dunaj, výsledná částka by byla poloviční, vyplývá ze studie. 

Výsledky hodnocení, jež stálo 22 milionů korun, následně projedná centrální komise ministerstva dopravy a její doporučení má podle ministra počátkem roku 2019 přistát na stole vlády. Ta rozhodne, co se s kanálem bude dít dál.

Současný projekt má nicméně řadu odpůrců, zejména z řad ekologů. Někteří opoziční politici navíc zůstávají přesvědčeni, že se kanál finančně nevyplatí. Předseda poslaneckého klubu TOP 09 Miroslav Kalousek podle svých slov věří aktuální analýze ještě méně než studii, která zkoumala ekonomickou efektivitu pořádání olympijských her v Praze. „Nemáme dobudovanou síť dálnic a vysokorychlostních tratí a chceme se pouštět do megalomanského projektu s kanálem? Absurdní,“ míní Kalousek.

Možnou výstavbou vodního koridoru Dunaj-Odra, respektive Dunaj-Odra-Labe se české vlády zabývají už od 90. let, zatím ale bez konkrétních výsledků. Zeman je velkým zastáncem a propagátorem projektu. Záměr počítá s propojením trojice řek s cílem umožnit plavbu nákladních lodí z Dunaje do Severního a Baltského moře. 

 

, jhr