Zvýšení mezd v Lidlu přinese problémy malým vesnickým obchodům
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Na další razantní zvýšení mezd v řetězci Lidl budou muset reagovat i jeho konkurenti. Pro řadu malých prodejen na venkově to ale bude podle personalistů znamenat velký problém – na další zvýšení platů zaměstnanců nemají peníze.
Podle odborářů je průměrná mzda prodavaček v ČR 16 500 až 17 000 Kč, diskonty Lidl v ČR však zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček o pětinu na 28 000 Kč, v Praze na více než 29 000 korun. Stejným tempem se zvýší platy současných zaměstnanců. Průměrná mzda v Česku činí 29 050 korun.
Podle generálního ředitele personální agentury McROY Tomáše Surky se dá očekávat, že i další obchodníci budou navyšovat mzdy, aby zabránili odlivu svých zaměstnanců ke konkurenci, byť neočekává, že by bylo takto razantní. „Některé společnosti mohou tento nárůst promítnout také do cen, byť na trhu je velmi silné konkurenční prostředí. Velký problém to může znamenat spíše pro menší prodejny, které již nyní mají problém s tím, že si vyšší mzdy nemohou dovolit, a často proto tyto prodejny zejména na venkově končí a zavírají,“ dodal ředitel.
Podle Odborového svazu pracovníků obchodu (OSPO) nyní činí průměrná mzda prodavaček 16 500 až 17 000 korun, což se ovšem liší řetězec od řetězce. „Jak budou na krok Lidlu reagovat ostatní řetězce, je otázka, neboť v minulém období už mzdy razantně navyšovaly. Pokud jde o zkrácené úvazky, za zásadní považuji, aby byly dobrovolné. V opačném případě snižují mzdy, což samozřejmě pozitivní není,“ řekla předsedkyně odborového svazu Renáta Burianová.
Šéf Lidlu Pavel Stratil uvedl, že firma chce být nejatraktivnějším zaměstnavatelem v oboru. „To znamená volbou číslo jedna pro ty nejlepší. Výborné ocenění velmi náročné práce přitom považujeme za základ, proto jsme se rozhodli pro další krok,“ uvedl Stratil.
Lidl je nejziskovější řetězec v ČR. Ve finančním roce 2015/2016 vykázal rekordní zisk před zdaněním čtyři miliardy korun, meziročně o 55 procent více. Tržby společnosti stouply o 14 procent na 38,3 miliardy korun. Tržby největšího tuzemského obchodního řetězce Kaufland klesly ve finančním roce 2016/2017, který trval od začátku března 2016 do konce února 2017, o dvě procenta na 57 miliard korun. Zisk společnosti před zdaněním se snížil o pět procent na 1,97 miliardy korun. Kaufland, který stejně jako Lidl patří do německé maloobchodní skupiny Lidl & Schwarz-Gruppe, vstoupil na tuzemský trh v roce 1998. Nyní zaměstnává v ČR zhruba 12 000 zaměstnanců.
Mezi největší potravinářské řetězce patří v ČR dále Albert, Tesco, Lidl či Penny Market. Tržby obchodního řetězce Albert v Česku v roce 2016 stouply na 49,6 miliardy korun. Společnost dosáhla zisku 3,8 milionu Kč.