Společný podnik s Pentou

Krnáčová zatím neprosadí stavbu metra s Pentou. Na poslední chvíli byl návrh stažen

Společný podnik s Pentou
Krnáčová zatím neprosadí stavbu metra s Pentou. Na poslední chvíli byl návrh stažen

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Pražští radní rozhodli, že společnost Penta a Dopravní podnik nevytvoří společnost, která by pomohla vykoupit pozemky pro plánovanou trasu metra D. Z programu jednání byl bod na začátku schůze stažen. Proti projednání se nejvíce stavěla koaliční Trojkoalice, která upozorňovala, že se bod k projednání dostal na popud Adriany Krnáčové (ANO) a jejího náměstka pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD). Proti společnému podniku se také vymezil zastupitel z hnutí ANO Patrik Nacher.

Stažení bodu z programu vítá strana Zelených. „Jsem rád, že Radní vnímají naše obavy k netransparentnosti a rizikům celého záměru. Podle Zelených se má metro D dostavět pod 100% kontrolu města. Většinu pozemků v okolí plánovaných stanic metra má už pod kontrolou DPP, hlavní město nebo městská část Praha 4,“ řekl pražský lídr strany Zelených v nadcházejících komunálních volbách Ondřej Mirovský.

Společný podnik Penty a Dopravního podniku měl pomoci rychlejšímu  vykupování pozemků pro výstavbu metra D. V Senátu však nyní leží zákon o liniových stavbách, který potřebné urychlení přináší. „Jsem rád, že se metro podařilo prosadit mezi klíčové stavby v zákonu o urychlení staveb dopravní infrastruktury. Metro se tak zařadilo do liniových staveb, jako jsou důležité dálniční sítě. Dle mého názoru padá důvod pro vznik společného podniku z důvodu vykupování pozemků, protože zákon bude do budoucna umožňovat snadnější proces. Obecně společný podnik z důvodu nějaké developmentu nebo rozvoje území nad stanicemi využití má. Pokud jde o metro D, tak tam je to nejenom politická věc, ale také právnická. Právníci mají říct, zda se změna zákona se dotkne metra D, nebo se bavíme o budoucnosti. Mým cílem bylo, aby metro bylo zařazeno po boku dálnic,“ řekl pro Echo24 Patrik Nacher.

Nejhlasitěji proti schválení společného podniku vystupovala Trojkoalice. Ta koaliční partnery vyzvala, aby souhlas se založením podniku neposkytli před tím, než se vyřeší sporné body. Ty obsahují nepředložení důvodové zprávy, neošetření veškerých rizik nebo nedostatečnou transparentnost. „Je tam několik riskantních ustanovení. Jedním z nich je, že se neví co se bude dít s pozemky, které jsou dány do společného podniku. Většinu má Penta, takže to není v registru smluv a nepodléhá to informacím 106. Tedy je to riskantní a není možné to takhle dělat,“ řekl pro Echo24 zastupitel Jan Čižinský.

Čižinský narážel také na to, že většinový podíl bude držet Penta s jedenapadesáti procenty a devětačtyřiceti procentním podílem bude disponovat dopravní podnik. „Já nevím, zda byl tento bod přidán na program proto, aby to bylo zamítnuto nebo ne. Rozhodně jsem proti tomuto podniku. Považuji to za velmi riskantní a netransparentní. Navíc se to teď stává zbytečným, neboť je ve sněmovně zákon o liniových stavbách, který urychluje procesy,“ řekl dále Jan Čižinský.

Proti společnému podniku by hlasoval také radní pro kulturu Jan Wolf (KDU-ČSL/Trojkoalice). „Nebudu hlasovat pro společný podnik,“ řekl v pondělí stručně pro Echo24 Jan Wolf. Stejný postoj zastávala také náměstkyně primátorky Petra Kolínská (Zelení/Trojkoalice). Kritika dopadala ale také na skutečnost, že se bude hlasovat v období dovolených. Navíc byl bod na program vložen jen pět dní předem a na rozpravu budou mít pouhých pět minut.

Piráti pak navrhují, aby o společném podniku rozhodlo nové vedení. „Za tři měsíce jsou volby a v Senátu leží zákon o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, který bude pravděpodobně hladce schválen a potom už společný podnik nebude vůbec potřeba. Vedení Prahy by rozhodnutí v takto zásadní otázce mělo nechat na politické reprezentaci, která vzejde z říjnových voleb,“ uvádějí Piráti v prohlášení.

Lídr pirátské kandidátky do komunálních voleb pak s projektem nesouhlasí. „Pokud současné vedení Prahy opravdu chce založit společný podnik s Pentou, tak ať za to nesou odpovědnost konkrétní politici, kteří pro tento projekt zvednou ruku. My Piráti společný podnik stále odmítáme, považujeme ho za velmi nevýhodný pro Prahu,“ říká pirátský kandidát na primátora Zdeněk Hřib.

Společný podnik pro metro D

Společný podnik by měl kvůli výstavbě získat 655 pozemků či jejich částí. Ve vlastnictví veřejných institucí je 95 a zbytek se musí vykoupit za tržních podmínek od 162 vlastníků. V současné době jsou smluvně zajištěny plochy k 14 z nich.

Pentu jako strategického partnera pro společný podnik DPP vybral ve dvoukolovém tendru, do kterého se přihlásilo šest developerů. Podnik bude podle mluvčího Penty Ivo Mravinace pod plnou kontrolou DPP díky nadstandardní ochraně akcionářských práv i faktu, že generálního ředitele a předsedu představenstva nominuje DPP. Penta navíc nebude moci provést jakékoliv rozhodnutí bez souhlasu DPP.

Výstavba plánované trasy pražského metra D v úseku z Pankráce do Depa Písnice by měla vyjít na 39,7 miliardy korun. Nejvíc peněz z rozpočtu spolkne výstavba tunelů a vestibulů, a to 21 miliard. Novou linku metra čeká novinka. Na čtvrté trase budou jezdit vlaky bez řidiče.

17. července 2018