Škrtat se bude. Babišem ‚objevených‘ 160 miliard existuje jen na papíře
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Premiér v demisi a šéf hnutí ANO Andrej Babiš bude muset kvůli slíbeným slevám na jízdné pro důchodce a studenty škrtat peníze různým resortům. Tvrdí přitom, že to není pravda. Prý bude brát jen ty peníze, které jednotlivá ministerstva neutratila. Těch se podle něj za poslední roky nakumulovalo 160 miliard. Jenže ty existují jenom na papíře. Podle Nejvyššího kontrolního úřadu nemají tyto „peníze“ finanční krytí.
„Podle rozpočtových pravidel jsou to takzvané nároky z nespotřebovaných výdajů. To samozřejmě nejsou žádné reálné peníze. Jsou to rozpočtované deficitní peníze, které jsou většinou investičního charakteru a které ty resorty nestačily utratit,“ uvedl pro server Echo24 předseda poslaneckého klubu TOP 09 Miroslav Kalousek, který působil jako ministr financí ve vládách Petra Nečase a Mirka Topolánka.
Kalousek dává za pravdu Babišovi v tom, že se jedná o peníze, které úřady nestihly utratit. Ale jsou podle něj jen na papíře. „Jsou to tedy většinou v drtivé většině plánované investice ze schodku Evropské unie. Resorty si je naplánují velmi velkoryse a pak to nestihnou vyčerpat. Podle rozpočtových pravidel si je mohou přenést do dalších let. Ale pochopitelně to je účetní operace, nejsou to reálné peníze. Zatímco tu slevu na jízdné bude muset zaplatit z reálných peněz. Takže skutečně platí, že to je na úkor těch položek, které byly zveřejněny,“ dodal Kalousek.
Že peníze neexistují, potvrzuje i Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). „Nároky z nespotřebovaných výdajů nejsou finančně kryty, tzn. nejedná se o peníze na bankovních účtech, ale pouze o evidenci nečerpaných prostředků minulých let. Pokud by chtěla vláda realizovat výdaje, které nejsou zahrnuty ve schváleném rozpočtu na letošní rok, musela by je profinancovat,“ vysvětlil pro server Echo24 Václav Kešner z NKÚ.
Škrty budou
Babiš přitom tvrdí, že škrtat ministerstvům a dalším úřadům peníze nebude. „Prosím vás, to jsou nesmysly. Já bych poprosil média, aby to neříkala. K 1. lednu 2018 ministerstva nespotřebovala 160 miliard. Ty peníze nebyly spotřebované a pokud vláda snížila nějaké peníze, tak to nebylo na školství. Zase vznikají různé fake news, bavíme se o rozpočtu na rok 2018, kde jsme našli úspory. Tady se vytváří atmosféru, že něco chceme omezovat,“ řekl Babiš během své pondělní návštěvě Královéhradeckého kraje.
O tom, že nároky z nespotřebovaných výdajů jsou ve výši 167 miliard korun, informoval už v polovině února tohoto roku náměstek ministra financí Petr Pavelek na sněmovním kontrolním výboru. Jenže jestli „nalezené nespotřebované“ peníze plánuje Babiš použít na 75% slevy na jízdné, musí podle Kešnera buď něco uspořit z kapitol letošního rozpočtu, zrušit některé výdaje nebo zvýšit schodek státního rozpočtu.
Jednalo se přitom už o jeho druhou reakci na vlnu nevole, která se proti němu zvedla o víkendu. Po sociálních sítích se totiž začala šířit tabulka z vládního dokumentu, podle níž Babiš vezme na slevu na jízdné mimo jiné tím, že škrtne 400 milionů ministerstvu školství, 750 milionů ministerstvu práce a sociálních věcí nebo 100 milionů Akademii věd. Stěžovali si například studenti, že nechtějí jezdit zadarmo, ale že chtějí kvalitní vzdělávání. Psali jsme o tom zde.
Ministerstvo financí se stejně jako Babiš brání, že by resortům vláda peníze brala. Podle něj sebere jen ty, které ministerstva za tento rok neutratí. „Usnesení vychází z důkladné analýzy čerpání rozpočtovaných výdajů v prvním čtvrtletí letošního roku a sleduje trend zkvalitňování řízení veřejných financí, který musí umět reagovat na vývoj reálného čerpání, nikoliv pouze na konci roku účetně zachycovat rozdíl mezi plány a skutečností, což by vedlo pouze k další nežádoucí a dlouhodobě ze všech stran kritizované kumulaci nespotřebovaných výdajů.
Zlevněné jízdné vyjde stát od příštího roku na 5,83 miliardy korun ročně. Letos kvůli tomu dostane ministerstvo dopravy 3,26 miliardy z vládní rozpočtové rezervy. Dopravci se ale budou moci rozhodnout, na kterých spojích slevy umožní, což souvisí s omezenými možnostmi zvyšování kapacity u vytížených linek. Sleva 75 procent z jízdného v železniční i autobusové dopravě pro studenty do 26 let a seniory od 65 let bude platit od chystané změny jízdního řádu 10. června.
Opozice Babiše obviňuje z toho, že si slevami pouze kupuje hlasy voličů. Ačkoliv hnutí ANO vyhrálo volby, Babiš nepřestal dělat kontinuální kampaň. Vedle slev na jízdné pro studenty a důchodce, slibuje seniorům vyšší penze a se svým menšinovým kabinetem bez důvěry pořádá výjezdy do krajů. I tam přitom slibuje peníze na lokální projekty.