Praha zavede všechny zastávky na znamení nejdřív za rok v létě. Návrh vyvolává kritiku
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Všechny autobusové zastávky budou v Praze na znamení nejdřív v létě příštího roku. Vedení metropole záměr odložilo o rok, důvodem je nutná modernizace vozového parku. Uvedl to Filip Drápal, mluvčí organizace Ropid, která plánuje pražskou integrovanou dopravu (PID). Podle vedení města a Ropidu má krok, který vzbudil kritiku, přinést finanční úspory, zrychlení dopravy, možnost zvýšení počtu spojů a snížení hluku a emisí z rozjíždějících se autobusů.
„Záměr byl nikoliv zastaven, ale odložen primátorem o jeden rok, než se dovybaví nebo vyřadí nejstarší autobusy s málo tlačítky,“ uvedl Drápal. Primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) dříve uvedl, že plán už schválil dopravní výbor zastupitelstva, kde se na něm shodli zástupci koaličních stran i opozice. Původně náměstek chtěl opatření zavést letos v červenci.
Plán Ropidu a vedení města vyvolal kritiku na sociálních sítích a také mezi zástupci důchodců a tělesně postižených. Národní rada osob se zdravotním postižením (NRZP) poslala primátorovi otevřený dopis.
V Praze je 2342 zastávek, z nichž je 1384 na znamení, 933 stálých a u zbylých se režimy střídají. Podle organizace Ropid, která krok navrhla, by zavedení všech zastávek na znamení přineslo roční úsporu až pět milionů korun. Zároveň by to znamenalo možnost zvýšení počtu spojů, protože řidiči by u prázdné zastávky nezastavovali a provoz by se tím zrychlil.
Proti záměru se v pátek vyjádřil předseda zastupitelského klubu koaličních Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN) Jiří Pospíšil. „Na základě oprávněných argumentů, které mi na schůzce sdělil předseda NRZP Václav Krása, s návrhem zastávek na znamení v Praze zásadně nesouhlasím,“ uvedl. Podobné kroky se podle něj musí nejprve projednat s organizacemi zastupujícími osoby, které mohou negativně zasáhnout.
DPP provozuje asi 1200 autobusů. Nejdelší trasu má autobusová linka 177, a to bezmála 29 kilometrů. Náklady podniku na provoz autobusů v rámci pražské integrované dopravy činí ročně téměř čtyři miliardy korun.