Zimní provoz MHD v Praze je horší než v létě. Dopravnímu podniku chybí řidiči
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Praha v lednu a únoru omezila hromadnou dopravu a v některých případech je omezení dokonce horší než o letních prázdninách. Město upozorňuje na nižší počet cestujících než v prosinci, přesto druhým dechem přiznává, že za omezení může také nedostatek řidičů autobusů. Kritikům se nelíbí, že jsou omezeny některé autobusové linky, u kterých nemají cestující jinou alternativu. Intervaly u takových spojů přitom mohou činit až dvě hodiny.
„V lednu a únoru jezdí MHD nejméně lidí, téměř o pětinu méně než v prosinci, proto jsme mírně upravili jízdní řády. Metro a tramvaj jako páteřní systémy města jezdí jako obvykle, řidiče autobusů, kteří jsou vytěžováni častými přesčasy, necháváme trochu vydechnout. Intervaly se u části linek mírně prodloužily, je to ale dočasné a reagujeme na přirozený pokles cestujících v zimě,“ řekl k omezení pro Echo24 náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Omezení má však konkrétní neblahé dopady na některé městské části. Například, když cestujícímu ujede ve všední den spoj z Vojenské nemocnice v 8:06, další mu jede až v 10:06. „Provoz MHD je na Šestce opět omezen. I když mi Adam Scheinherr na zastupitelstvu osobně sliboval, že k výraznému omezení dopravy během zimních měsíců nedojde, realita je úplně jiná. Linka 216, která slouží obyvatelům Hanspaulky, Vokovic, Střešovic a Ořechovky jako přímé spojení k Ústřední vojenské nemocnici byla bez oznámení výrazně omezena. Lidé teď musejí počítat s intervalem linky, který trvá až 2 hodiny,“ napsal na svém Facebooku místostarosta Prahy 6 Jakub Stárek (ODS).
„To je naprosto nepřijatelné, takové omezení nikdy nebylo ani během letních prázdnin. Sám jsem již před 2 měsíci navrhoval, aby hlavní město jednalo se soukromými dopravci a ti linku přebrali. To se bohužel děje jen velmi pozvolna. Doufám, že se k situaci postaví náměstek Scheinherr čelem a bude jí s DPP co nejdříve řešit,“ dodal.
Podle městského podniku však nedochází k většímu omezení než v loňském létě. „K většímu omezení než o letních prázdninách roku 2019 v současné době nedochází. V létě 2019 byly autobusové spoje omezeny o cca 15 %, nyní je omezení v rozsahu cca 9 %. Omezení se více podobá prázdninovému provozu z roku 2018 a z předchozích let. Nicméně v provozu jsou všechny školní autobusové spoje i linky, v plném rozsahu jezdí příměstské autobusové spoje, plný provoz je nasazen také v metru a tramvajích. Ani u některých autobusových linek, např. 180 a 201, nedošlo k omezení žádnému,“ uvedl pro Echo24 Filip Drápal, tiskový mluvčí ROPID
Vyjádřil se také k problematické lince, o které hovořil Stárek: „Co se týká linky 216, u té je použit jízdní řád z letních prázdnin roku 2019. Kritiky dlouhých intervalů jsme si na této lince vědomi, proto pracujeme na zkrácení její trasy do úseku, kde skutečně nemá alternativu (Sídliště Baba – Vozovna Střešovice), aby bylo možné se současným počtem vozů a řidičů zajistit požadovaný interval. Zkrácení trasy bude dále kompenzováno garantovaným přestupem na ostatní linky PID (zejména 108) v přestupních zastávkách.“
Praha by do budoucna chtěla autobusovou dopravu co nejvíce nahradit tramvajovou a metrem. „Naše plány odráží snahu celé koalice vytvořit stabilní, spolehlivý a vyrovnaný systém hromadné dopravy. V posledních letech se rozvíjela především autobusová síť, oproti tomu poslední významná tramvajová trať se otevřela v roce 2003 na Barrandov. Moderní město se ale bez vysokokapacitní, komfortní a ekologické formy dopravy nerozvíjí,“ uvedl Scheinherr na podzimní tiskové konferenci k omezení MHD.
„Pro naši koalici je proto prioritou výstavba metra D a nových tramvajových tratí. U autobusových linek neplánujeme cestujícím žádné rušit, ale jsme na hranici efektivity a před velkými investicemi. Je potřeba autobusovou přepravu připravit na funkci doplňkové dopravy k páteřním tramvajovým linkám a linkám metra. Také se samozřejmě ani nám nevyhýbá nedostatek řidičů autobusů, jejichž práce je zvláště v Praze velmi náročná. To všechno dohromady nás přivedlo k rozhodnutí, že nebudeme řidiče přetěžovat neúměrnými přesčasy, ale mírně prodloužíme jízdní řády tam, kde jsou spoje velmi málo obsazené,“ dodal.