Nikým neprojednaný výrok

Nebudeme jezdit za pár šupů, reaguje odborář na Ťokův výrok

Nikým neprojednaný výrok
Nebudeme jezdit za pár šupů, reaguje odborář na Ťokův výrok

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Podle ministra dopravy Dana Ťoky chce Česká republika do poloviny roku vyjmout dopravní služby z návrhu obecných pravidel směrnice EU o vysílání pracovníků. „Pokud doprava ve směrnici zůstane, byrokratické a mzdové podmínky české dopravce zlikvidují,“ řekl Ťok. Ministr tak reagoval na nedávný případ českého řidiče, která si v Německu vymohl doplacení mzdy na tamní úroveň. Podle předsedy Odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka je Ťokův výrok přeřeknutí, které bere jako nesmysl.

Pane předsedo, jak na takový výrok pohlíží Odborový svaz dopravy?

Je to prostě nesmysl. Nevím, ale ministr Ťok měl možnost se s námi na tom řešení podílet tři roky. Žádným způsobem se na to ani nepodíval. Všichni tam čekali, že to nějak dopadne. My jsme ale říkali opak a teď se ten chleba začal lámat. Jeho jediný argument je, že to je administrativně náročné. To přeci není důvod, aby mobilní zaměstnanci, tedy ti v dopravě, měli jiná pravidla na odměňování, než jakákoliv jiná profese. Ať se postaví před ty zaměstnance a řekne jim to. Bude se velmi divit co mu odpoví.

Co si myslíte, že ho vedlo k tomuto výroku?

Potřeboval zareagovat k případu řidiče, který si vymohl mzdu v Německu. Ale zareagoval rozhodně nešťastně. Navíc ta prezentace, že „Česko chce vyjmout mobilní pracovníky ze směrnice EU“ je absolutní falsum tvrzení, protože to vůbec nebylo projednáváno se sociálními partnery to stanovisko Česka. My jsme pro jakoukoliv diskuzi, řešíme to na evropské úrovni s naší evropskou centrálou a zaměstnavatelskou centrálou už tři roky, ale v České republice k tomu žádné stanovisko zaujato nebylo. Alespoň ne takové, které by mohl pan ministr takto prezentovat.

Ministr Ťok pak na tiskové konferenci uvedl, že je současná podoba směrnice pro tuzemské dopravce likvidační. Je to pravda?

To je jedno z tvrzení. Ten vztah je takový, že se ve všem dlouhodobě podbízíme nízkou cenou práce v Evropě. Těm západním zakladatelským státům s námi došla trpělivost. Ničíme jim pracovní trh, nemusejí nás tam odbory kvůli mzdám. Co se týče výdělku, tam menší podnikatelé nemají rádi naše podnikatele. Tím naše nemyslím jenom z České republiky, ale od nás dál na východ. Ve velkém se to týká Polska. Takže se to dalo očekávat, nějaké ochranářské opatření. My jsme tady dlouhodobě, tím nemyslím odbory ale Česko, argumentovali tím, že máme nižší mzdy proto, že máme nižší produktivitu práce a další a další věci. Český řidič ale nemá nižší produktivitu práce. Podle předpisů nemůže jet rychleji ani déle, než německý nebo francouzský řidič. On je stoprocentně produktivní ale má čtvrtinovou mzdu oproti německému. A to se ještě bavíme o minimální mzdě v Německu.

Samozřejmě, že to je složitá situace, která nemá jednoduché řešení. To nevyřeší ani vyjmutí ze směrnice, protože se dál bude jednat o silničním balíčku, který upravuje řadu těchto věcí a je na stole v Evropském parlamentu už čtyři roky. Jednoduché řešení typu „vyjmeme řidiče ze směrnice a tím se to vyřeší“ nic nevyřeší. A skutečně hrozí to, že to bude likvidační pro některé společnosti. Na druhou stranu, proč ty společnosti jezdí za takové ceny, které jim neumožní ty mzdy vyplácet? Proč se podbízejí? Nám by se taky nelíbilo, kdyby nás vytlačovali Rumuni a Bulhaři za poloviční mzdy v České republice.

Vraťme se k výroku ministra. Dá se proti tomu něco dělat? Berete to jako definitivní?

Vůbec to neberu jako definitivní. Beru to jako přeřeknutí pana ministra. Je to naprosto neprojednané. Existuje tady tripartita a na dopravní ani plenární tripartitě se to neprojednávalo. Samozřejmě kdyby existovala taková žádost České republiky, která by s námi nebyla dohodnutá, tak uděláme všechno proto, aby na ni nebyl brán v Bruselu ohled. Protože tam všechny takové věci procházejí sociálním dialogem.

Bude docházet k dalšímu vymáhání mezd v cizích zemích od českých řidičů?

Samozřejmě že to je možné.

Přibude tím více takových případů?

To je jednoduchá otázka ale je na ní složitá odpověď. Záleží na řidičích. Zejména tím, jak jsou odměňováni, jak jsou spokojeni a jak se bojí či nebojí bojovat za svá práva. Ti co jsou v odborech u nás, tak dostávají právní pomoc. Už jenom tím, že v těch odborech jsou, tak dokazují že se nebojí. V některých společnostech jsou odbory zakázané, samozřejmě ne oficiálně, ale jsou diskriminované. Tam je ta situace jiná.

Samozřejmě, že nemáme zájem na tom, aby tady tuzemské společnosti krachovaly a nahrazovaly je jiné. Na druhé straně je naprosto nepřijatelné, aby pouze profese pracovníků v dopravě, by jezdila za pár šupů. Tedy za 73 korun, když v Německu je minimální mzda 240 korun.

Ladislav Šustr