Nová stanice metra Depo Zličín nebude. Vedení Prahy dalo plány předchozího vedení k ledu
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Praha novou stanici metra mít nebude. Dopravní podnik (DPP) na popud magistrátu zastavil projekt stanice Depo Zličín. Původní projekt přitom počítal s obsloužením tisíců obyvatel, kteří sjedou z Pražského okruhu, či v budoucnu v oblasti budou bydlet. Podle magistrátu by však stanice obsluhovala pouze tisíc lidí, kteří by u stanice zaparkovali a byla by neekonomická. V budoucnu se však magistrát stanici nebrání.
Stanice se měla stát novou konečnou metra B a využít stávajících kolejí vedoucích do zličínského depa. Depo Zličín mělo být jednou z mála povrchových stanic pražského metra a měl u ní vyrůst velký P+R parkovací dům.
Metro by se tím podle Adama Scheinherra, který měl na magistru minulé období na starost dopravu, přiblížilo vznikající bytové výstavbě a stanice by sloužila i jako přestupní bod na metro nejen řidičům parkujícím v novém parkovacím domě P+R, ale také cestujícím z příměstských linek. Na podobu stanice dříve DPP vypsal architektonickou soutěž, již má podle Scheinherra podepsanou smlouvu s projektantem a koncem června získal podnik pro stanici územní rozhodnutí.
Vedení města v červnu schválilo aktualizaci investic zařazených do takzvaného plánu udržitelné mobility, ve které již stanice není. Podle Hřiba byla důvodem rozhodnutí absence dostatku cestujících. „Prázdné vlaky by vozily hlavně vzduch při výrazném růstu provozních nákladů. P+R pro 600 vozidel pak vygeneruje maximálně okolo 1000 cestujících, což je méně, než odveze jedna jediná souprava metra,“ uvedl náměstek.
Dodal, že kvůli tomu by na vybudování stanice město ani nezískalo evropskou dotaci. Namísto původního záměru tak DPP pouze modernizuje depo s tím, že koleje do budoucna umožní i vybudování stanice. „Využití územního rozhodnutí v budoucnu, až začne tato stanice dávat smysl, tedy není vyloučeno,“ sdělil Hřib. Dodal, že v oblasti Zličína město stále jedná o stavbě P+R parkoviště, ale na jiném místě.
Scheinherr rozhodnutí zastavit již zahájenou přípravu stanice kritizuje. „Čerstvě získané pravomocné územní povolení je skvělý výsledek práce DPP, bohužel pro Pražany s hořkou příchutí. Doslova stačilo nedělat nic a Praha mohla do dvou let začít stavět novou stanici. Koalice ODS a Pirátů zkrátka bohužel neumí projekty rozjíždět, pouze zastavovat,“ uvedl. Zároveň vyzval koalici Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČS), Pirátů a STAN a především Hřiba k dokončení záměru.
Podobným způsobem jako navrhovaná stanice Depo Zličín vznikla v roce 2006 stanice Depo Hostivař ve Strašnicích, kterou DPP postavil jako součást depa z jedné jeho někdejší haly. Kromě dep v Hostivaři a na Zličíně funguje v pražském metru ještě třetí na Kačerově.