Poslanci EP chtějí vyšetřit, zda si Musk nezvyšuje viditelnost svých příspěvků na síti X
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Část poslanců Evropského parlamentu vyzývá Evropskou komisi, aby prošetřila, zda si majitel sociální sítě X Elon Musk na této platformě uměle zvyšuje viditelnost a dosah vlastních příspěvků. V sobotu o tom informovala agentura DPA. EK by podle poslanců měla zjistit, zda Musk jedná v souladu se zákonem o digitálních službách (DSA). Komise dosud neodpověděla. Pod návrh, který podali jako písemnou interpelaci, se podepsalo 42 poslanců z frakcí zelených, socialistů a demokratů (S&D), Levice, Obnovy Evropy a Evropské lidové strany (EPP).
„Nárůst počtu zobrazení se týká také Muskových příspěvků o tématech EU a členských států na X, včetně prokremelské propagandy o válce na Ukrajině nebo antisemitských konspiračních teorií,“ stojí v interpelaci.
Podkladem pro šetření by podle podepsaných poslanců měla být studie australské Queenslandské univerzity zkoumající viditelnost a dosah Muskových příspěvků v posledních měsících. Výsledky studie naznačují, že algoritmus se v poslední době změnil ve prospěch Muskových příspěvků. Termínem algoritmus se rozumějí výpočty, které určují, kde, kdy, jak a komu se příspěvky na platformě zobrazují.
Počet zobrazení Muskových příspěvků prudce stoupl od července, kdy veřejně vyjádřil podporu prezidentské kandidatury Donalda Trumpa. Příspěvky jiných významných politických účtů se v průběhu kampaně zobrazovaly více, ale v Muskově případě byl nárůst disproporčně větší. Výsledky naznačují, že platforma mohla selektivně zviditelňovat některé příspěvky nebo účty. Studie zatím neprošla nezávislým recenzním řízením, podotkla DPA.
Musk sociální síť koupil v roce 2022, když ještě nesla původní název Twitter, za 44 miliard dolarů (zhruba bilion Kč). Muskovo počínání v čele společnosti či některé jeho kontroverzní výroky následně vedly k tomu, že se z platformy stáhla řada inzerentů. V loňském roce X opustily například společnosti Disney, IBM a Apple.
Podnik od akvizice prošel rozsáhlými změnami. Kromě přejmenování zahrnovaly rozvolnění pravidel pro zveřejňování obsahu a propuštění velké části zaměstnanců. Počet pracovníků, kteří mají na starosti kontrolu příspěvků a vymáhání obsahových pravidel, k loňskému říjnu klesl podle serveru TechCrunch téměř o 20 procent.