Čekání na obrněnce: ministerstvo počítá s podpisem smlouvy, krach jednání prý nehrozí
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Ministerstvo obrany jedná o nabídce na 210 pásových obrněných vozidel pěchoty CV90 za přibližně 52 miliard korun, kterou zaslala do Prahy v únoru švédská společnost BAE Systems. Ministryně Jana Černochová (ODS) chce smlouvu o nákupu obrněnců pro české vojáky podepsat do konce května, resort ale zatím podrobnosti nabídky kvůli probíhajícím jednáním tají. Pokud jde o finance, jde o největší nákup v moderních dějinách českých ozbrojených sil.
„Ano, vše platí, s podpisem smlouvy počítáme do konce května a částka se taky nepřekročí,“ odpověděla redakci deníku Echo24 mluvčí ministerstva obrany Simona Cigánková. Ministerstvo vyhodnocuje nabídku, kterou obdrželo začátkem února. „Aktuálně se s ní seznamují členové vyjednávacího týmu,“ dodala.
Má jít o trojstrannou dohodu podepsanou mezi Ministerstvem obrany ČR, švédskou vládní vyzbrojovací agenturou FMV a společností BAE Systems Hägglunds AB. Konkrétní parametry nabídky ale v tuto chvíli poskytnout ze strategických důvodů nechce. „Vzhledem k probíhajícím jednáním a komplexnosti materiálu nebudeme o nabídce v tuto chvíli poskytovat bližší informace.“
Švédská strana si s konečnou nabídkou dávala na čas. V průběhu ledna požádala o prodloužení lhůty pro její podání, nabídka pak dorazila na resort obrany začátkem února. Ministerstvo obrany v prosinci podepsalo memorandum, podle kterého se počítá s cenou v maximální výši 51,684 miliardy korun (včetně DPH). A nabídka je platná do června.
Pořizování bojových vozidel pěchoty se táhne od roku 2019, kdy si ministerstvo obrany stanovilo parametry a vypsalo první výběrové řízení, o nákupu náhrady za vysloužilé československé BVP-2 se však hovoří už bezmála deset let.
Do tendru se tehdy přihlásila španělská společnost GDELS s vozidlem ASCOD 42, německý Rheinmetall Landsysteme s vozidlem Lynx KF41 a právě švédská firma BAE Systems s vozidlem CV90. Tendru se zprvu účastnil také společný podnik firem Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme s vozidlem Puma. Nabídku ale později stáhly, neboť šlo o vozidlo s takzvanou bezosádkovou věží, což česká armáda nechtěla.
Předchozí vedení ministerstva za Lubomíra Metnara (za ANO) nechalo v úplném finále nabídky všech tří uchazečů zrušit, protože žádná podle něj nesplnila formální požadavky výběrového řízení. Jeho nástupkyně Černochová si pak nechala zpracovat právní analýzu, na základě níž rozeslalo ministerstvo všem uchazečům sadu podmínek s tím, že pokud na ně do dvou týdnů nepřistoupí, resort nechá výběrové řízení zrušit a zvolí jiný způsob pořízení obrněnců – mezi podmínkami například bylo, že nabídka nepřevýší původní plánovanou hodnotu necelých 52 miliard korun nebo že se společnosti musejí vzdát nároků na náhradu nákladů, které jim během několikaletého tendru vznikly.
S podmínkami však souhlasila pouze švédská firma BAE Systems Hägglunds, která se loni na dodání 152 bojových vozidel pěchoty typu CV90 za 42 miliard korun domluvila také na Slovensku. České ministerstvo obrany potom začalo jednat přímo s výrobcem o přímém nákupu formou mezivládní dohody. Podle informací redakce švédská CV90 získala už předtím nejvyšší hodnocení také v armádních testech, které absolvovali i její konkurenti. Výsledky zkoušek na tankodromu však nebyly nikdy oficiálně zveřejněny.
BVP CV90 v současné době provozují armády Švédka, Finska, Dánska, Estonska, Nizozemska, Norska a Švýcarska. Švédská společnost BAE Systems se před časem dohodla na spolupráci při výrobě se státními vojenskými opravnami (VOP CZ), které budou pro naše bojová vozidla pěchoty vyrábět část komponentů.
Deník MF Dnes tento týden napsal, že zakázce za 52 miliard korun hrozí krach. Švédská nabídka se podle jeho zdrojů „významně odlišuje“ od požadavků, které ministerstvo zadalo a na které ostatní firmy ve zrušené soutěži odmítly přistoupit. Má jít například o nedodržení ceny, která byla potvrzena memorandem v prosinci 2022. Podle reakce, kterou ve čtvrtek zveřejnilo ministerstvo, je ale „článek postavený na nepravdivých a zavádějících informacích“.