Hraniční kontroly se vracejí. Němci chtějí pohlídat Česko a Polsko, Poláci zase Slovensko
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Německo připravuje na hranicích s Českem a Polskem dodatečné kontroly, jejichž cílem budou převaděči migrantů. V rozhovoru pro úterní vydání deníků skupiny Funke to prohlásila spolková ministryně vnitra Nancy Faeserová. Mluvčí spolkového ministerstva vnitra v pondělí na tiskové konferenci řekl, že Faeserová jedná s Prahou a Varšavou o nových opatřeních na společném pomezí. Řekl také, že ministryně o víkendu na toto téma hovořila se svým českým kolegou Vítem Rakušanem a že ve čtvrtek se na okraj zasedání ministrů vnitra států Evropské unie s Faeserovou sejde také polský ministr vnitra Mariusz Kamiński. Kvůli nárůstu nelegální migrace zavede kontroly vozidel i Polsko a to na hraničních přechodech se Slovenskem, uvedl v pondělí podle polských médií premiér Mateusz Morawiecki.
„Abychom zastavili převaděče, připravujeme nyní dodatečné kontroly na našich hranicích s Polskem a Českem,“ citoval Faeserovou deník Berliner Morgenpost, který patří do skupiny Funke. „Naše dodatečná opatření velmi úzce propojujeme s již beztak intenzivními skrytými pátráními v celém pohraničí. Se svými kolegy v Česku a Polsku jsem v těsném kontaktu, abychom se mohli dohodnout na dobře koordinovaných opatřeních,“ uvedla ministryně. Dodala, že cílem je co nejvíce zvýšit tlak na převaděče, kteří pašují migranty do Německa v život ohrožujících podmínkách.
Mluvčí ministerstva vnitra v pondělí novinářům řekl, že Faeserová s Polskem a Českem jedná o možnostech, jak by spolková policie mohla kontrolovat celé pohraničí. Uvedl, že v úvahu přichází i přítomnost německých policistů na druhé straně hranice, tedy v Polsku a v Česku. O takovém postupu hovořila Faeserová v nedělním rozhovoru s listem Welt am Sonntag, kdy zmínila jako vzor Švýcarsko.
Spolkoví policisté mohou v těsné spolupráci se švýcarskými policejními silami provádět kontroly již na švýcarském území, a zabránit tak neoprávněnému vstupu migrantů do Německa. „Podobné by to mohlo být s Českem. Jednání o tom již probíhají,“ řekla nedělníku. V rozhovoru nevyloučila krátkodobé obnovení stálých hraničních kontrol s Českem a Polskem, označila je za jednu z možností boje proti převaděčům.
Rakušan v reakci na rozhovor ve Welt am Sonntag sdělil, že s Faeserovou je v kontaktu průběžně a že policejní sbory obou států intenzivně spolupracují. V pondělí pak v pořadu Ptám se já na webu Seznam Zprávy řekl, že se s Faeserovou dohodl na tom, že němečtí policisté společně s českými budou moci dohlížet na migrační situaci už na české straně hranice. Obě země podle něj také chystají společné akce proti převaděčům. Pokud přinesou výsledek, Faeserová podle Rakušana nebude uvažovat o stálých kontrolách na hranicích.
Za hlavní krok, jak migrační krizi zvládnout, považuje Faeserová jednotný unijní azylový systém. Chce také migrační dohody s unijními sousedy a vylepšení stávajícího ujednání s Tureckem.
Obnovení stálých hraničních kontrol s Českem a Polskem, po kterých volají představitelé Saska a Braniborska a které Faeserová nevylučuje, by znamenalo vyslat do pohraničí tisíce spolkových policistů. „A ty my nemáme,“ řekl bulvárnímu deníku Bild Andreas Rosskopf, který je šéfem pro spolkovou policii u největších německých policejních odborů GdP.
Podle informací Bildu, který je nejprodávanějším německým listem, je na východních hranicích Německa nasazeno asi 300 policistů. Ti již nyní pracují 13 hodin denně, sedm dní v týdnu. Na jejich zastoupení je potřeba rovněž dalších 300 policistů. Jen na plnohodnotnou ostrahu hranice s Českem by bylo podle Rosskopfa potřeba 7100 policistů. Deník poznamenal, že česko-saská hranice má 71 hraničních přechodů, z nichž 28 je pěších, 33 silničních a deset železničních. Na každý přechod tak počítá se stovkou policistů rozdělených do pěti skupin po dvaceti členech, aby mohly být zajištěny 24hodinové směny.