Tajný česko-ukrajinský projekt. Aero vyvíjí nový model lehkých bitevních letounů
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Česká společnost Aero Vodochody by mohla při výrobě nástupce lehkých podzvukových bitevníků L-159 spolupracovat s průmyslem na Ukrajině, potvrdila deníku Echo24 mluvčí tuzemského leteckého výrobce Radka Černá. Zatím tajný projekt nese pracovní název Aero L-259. Během návštěvy Kyjeva o něm hovořil i prezident Petr Pavel, podle nějž patří mezi šest klíčových projektů české a ukrajinské spolupráce v oblasti obrany.
Zatímco cvičně-bitevní letouny L-159 Alca vyvinuté v Aeru koncem 90. let pomalu zastarávají, výrobce letadel se už několik let soustředí na vývoj generačně novějšího modelu. Někdy se o něm mluví jako o L-259. Koncept společnost představila už v roce 2018 na leteckém veletrhu v britském Farnborough pod označením F/A-259 Striker. Český výrobce letadel s ním chtěl jít původně do tendru amerického letectva OA-X (Observation/Attack-X), které mělo zájem nakoupit až několik stovek lehkých multifunkčních bojových letounů. Po zrušení tendru ale nakonec zůstaly plány na konstrukci letounu jen na papíře.
Striker měl původně obsahovat izraelské technologie. Například radar od společnosti Elta, který měl mít být schopný vyhledat a identifikovat i pohyblivé pozemní cíle. Počítalo se také s přepracovaným kokpitem a takzvaným „mokrým křídlem“ – to je název pro palivové nádrže integrované uvnitř křídel, jaké známe z běžných dopravních letadel. To by umožnilo prodloužit dolet letounu a pod křídly by se tím vytvořilo více prostoru pro zbraňové závěsníky.
Projekt pak na čas usnul. Jeho potenciál byl ale znovu objeven poté, co vypukla válka na Ukrajině. Zhoršení bezpečnostní situace v Evropě totiž vytvořilo celosvětový hlad po zbraních a vojenském materiálu. V té době se zřejmě začalo vážněji hovořit o oživení tohoto projektu s obrovským exportním potenciálem. A ukázalo se, že Ukrajina by měla zájem o bojový letoun, na němž by mohli cvičit i budoucí piloti nadzvukových stíhaček F-16 a dalších strojů 4. a 5. generace.
Jak daleko je výrobce s vývojem nového letounu, který má nahradit stárnoucí „Alky“? Mluvčí Aera Vodochody Radka Černá pro deník Echo24 potvrdila, že se společnost zabývá vývojem nástupce L-159 Alca a zároveň zkoumá možnosti spolupráce s ukrajinskými firmami. Bližší informace ale nesdělila, což naznačuje, že se společnost snaží ze strategických i bezpečnostních důvodů držet projekt pod pokličkou.
„Modernizaci a dalšímu možnému rozvoji L-159 se věnujeme koncepčně a dlouhodobě. V této souvislosti je součástí i příprava projektů českých a ukrajinských firem v oblasti zbrojní výroby na Ukrajině. Společnost AERO Vodochody AEROSPACE a.s. detailně analyzuje varianty možností spolupráce při výrobě letounu, který by byl vývojovým pokračováním Aero L-159, lehkého bojového a pokročilého cvičného proudového letounu. Vzhledem k současné fázi probíhající analýzy projektu nelze sdělovat více detailů,“ řekla za Aero Vodochody Černá.
Současné „Alky“ využívají motory od společnosti Honeywell vyráběné na Tchaj-wanu. V případě spolupráce s Ukrajinou by se tak nabízela možnost, že by Ukrajinci mohli pro společný projekt nabídnout například vlastní motory leteckého výrobce Motor Sič. Jeho výroba byla ale značně poznamenána válkou na Ukrajině. Na Ukrajinu by mohla být přesunuta pod licencí i výroba samotného letounu, což naznačil prezident Petr Pavel na konci dubna během návštěvy Kyjeva, kde o možnosti vyrábět L-259 společně otevřeně mluvil.
Spolupráce ukrajinského průmyslu s Aerem Vodochody podle něj patří mezi šest klíčových projektů, u nichž bude podle prezident brzy možné provést nejen transfer technologií, ale i výroby na Ukrajinu. Kromě Aera dále zmínil také výrobce střeliva Sellier & Bellot nebo zbrojařskou skupinu Czechoslovak Group.
Nejnovějším artiklem Aera je cvičný letoun L-39 NG představený v roce 2018. Jde o následovníka světově nejpoužívanějšího cvičného proudového letounu L-39 Albatros, kterého byly vyrobeny asi 3 tisíce kusů a dodnes na něm cvičí své piloty desítky zemí. Při výcviku albatrosy používají letectva Velké Británie i Spojených států.