Ateliér manželů Janouškových, tornáda vzala kina ztečí, Hrabal a Boudník
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Tornáda vzala kina ztečí
V Hollywoodu pochopili, že ve střední a jižní části USA je ztracené publikum (často voliči Donalda Trumpa z venkova, kteří do kin moc nechodí), pro něž se netočí filmy. A tak přesně tohle udělali a úspěch na sebe nenechal čekat. Film Twisters je překvapivý hit letošního léta. Během prvního víkendu v amerických kinech utržil přes 80 milionů dolarů, tedy o rovných 30 milionů víc, než jak hovořily první predikce. Proč přesně se Twisters tak dařilo? Hlavně je to velmi povedený film, hranice svého žánru sice nikterak neposouvá (je otázka, jestli to v dnešní době ještě vůbec lze), ale naplňuje je se skutečným zájmem o všechny klasické atributy dobrého katastrofického příběhu. Tedy: postavy, které mezi sebou mají od prvních chvil funkční chemii, humor, napětí a patřičně spektakulární scény. Společnost Universal chtěla film propagovat jako originál a nespoléhat se na 28 let starou předlohu, to se také ukázalo jako dobrý manévr.
Pomohl i atentát na Donalda Trumpa, lidé cítili potřebu uniknout od zpráv a pobavit se v kině nad fiktivní katastrofou. Twisters se také nijak nevyjadřují ke klimatickým změnám, Universal se snažil, aby film byl co nejvíc apolitický. Tím se nejspíš podařilo získat i publikum z oblastí, které jsou tornády často zasaženy. Kdyby na soundtracku byl místo momentálně populárního bezduchého amerického pop-country třeba žánrově podobný, ale mnohem originálnější Orville Peck (vydává teď skvělou desku Stampede), nebylo by možné vytknout vůbec nic. Ale to už bychom asi chtěli příliš.
Twisters, r. Lee Isaac Chung, v kinech od 18. července 2024. Orville Peck: Stampede, Warner, vychází 3. srpna 2024.
Ateliér manželů Janouškových
Objekt najdeme v pražských Košířích na úpatí přírodní památky Skalka. Dům v místech, kde za první republiky fungovalo zahradnictví, si umělci postavili svépomocí na začátku šedesátých let minulého století. Plány zhotovil podle Janouškova návrhu architekt Josef Hrubý, jeden z autorů československého pavilonu na Expu 1958 v Bruselu. Dům navrhoval Vladimír Janoušek tak, aby tam oba umělci mohli tvořit vedle sebe, ale zároveň samostatně. Ateliér poskytoval uvnitř budovy oběma vyčleněný prostor a také v zahradě bylo dost místa k umístění plastik. Ateliér lze považovat za reprezentativní ukázku tzv. bruselského stylu, jde o dvoukřídlou stavbu na půdorysu široce otevřeného písmene V s velkorysými prosklenými stěnami na východní straně obrácené do zahrady. Udělejte si první srpnový víkend procházku do Košíř, ateliér bude pro návštěvníky celý den otevřen k volné prohlídce. V domě je nyní stálá expozice děl Vladimíra i Věry Janouškových, jejichž monumentální sochařské realizace jsou instalovány v zahradě.
Prohlídka Ateliéru manželů Janouškových, U Kotlářky 3152/2, Praha, 3. srpna 2024 (nebo po domluvě).
Radikální možnosti jazyka
Výstava, která se v různých podobách představila již v osmi evropských zemích, přináší obrazové a zvukové záznamy jazykově-poetických performancí téměř od 90 umělců z 11 zemí střední a východní Evropy. Témata výstavy jsou: jazyk v komunikačním a politickém „zajetí“ i citlivost vůči křehkosti a zranitelnosti jazyka.
Poezie & performance. Východoevropská perspektiva, Památník národního písemnictví, Praha, do 31. října 2024.
Amor a Psyché, Hrabal a Boudník
A ještě jednou Památník národního písemnictví. Toto opravdu není placená inzerce, jen výborný aktuální program této instituce. Menší výstava tu připomíná Bohumila Hrabala a jeho přítele, výtvarníka Vladimíra Boudníka. Nabízí výběr unikátních dokumentů ze sbírek PNP, překladových edic Hrabalových knih, Hrabalových koláží, Boudníkových výtvarných děl a nahrávek.
Amor a Psyché, Památník národního písemnictví, Praha, do 8. září 2024.