Electrolux musí zaplatit pokutu 125 milionů korun. Prodejce vyzýval ke zvýšení ceny svých produktů
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Na trhu s elektrospotřebiči v Česku nejsou žádnou výjimkou takzvané vertikální dohody, kdy dodavatel určuje koncovým prodejcům například minimální cenu, za kterou smí jeho zboží prodávat. Ve výsledku to znamená vyšší cenu pro spotřebitele. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v současnosti prověřuje problematické chování pěti dodavatelů elektroniky. Pokutou 125 milionů korun potrestal firmu Electrolux.
Electrolux dostal pokutu za to, že v letech 2012 až 2021 stanovoval svým odběratelům minimální cenu, za kterou mohou jeho zboží prodávat. Pokud nabízeli jím distribuované značky Electrolux, AEG nebo Zanussi levněji, vyzýval je ke zvýšení ceny a vyhrožoval sankcemi, které také uplatňoval.
Loni v květnu ÚOHS potrestal za stejné pochybení společnost FAST ČR, která na svých stránkách uvádí, že dodává například značky Sencor, Beko nebo Whirlpool. FAST dostal pokutu 30 milionů korun.
Obě potrestané firmy, tedy Electrolux i Fast, přistoupily na proceduru narovnání, což znamená, že svůj prohřešek přiznaly a s úřadem spolupracovaly výměnou za snížení konečné pokuty.
Místopředseda ÚOHS Kamil Nejezchleb upozornil, že podobné praktiky, které omezují soutěž mezi koncovými prodejci elektroniky a ve výsledku zvyšují cenu pro spotřebitele, nejsou na trhu s elektronikou výjimkou. "Úřad v současnosti řeší dalších pět případů z této části trhu. Nejedná se o žádná bagatelní pochybení, ale o opakující se typové jednání, které pokrývá značnou část trhu a má reálné negativní dopady na peněženky českých spotřebitelů," dodal Nejezchleb.