KOMENTÁŘ Mariana Kechlibara

Být řeckým premiérem: úkol pro Sisyfa

KOMENTÁŘ Mariana Kechlibara
Být řeckým premiérem: úkol pro Sisyfa

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Součástí starých řeckých bájí je pověst o Sisyfovi, který se pokoušel obelstít smrt a byl za to bohy krutě potrestán: jeho údělem je valit donekonečna obrovský kámen na kopec, jen aby mu těsně pod vrcholem vyklouzl a zřítil se zase dolů. „Sisyfovská práce“ je marná, bezvýchodná a nesmírně těžká. Málokdo se o ni uchází dobrovolně.

Vítěz řeckých voleb, Kyriakos Mitsotakis, je patrně určitou výjimkou, protože řídit Řecko není žádný med a připomíná to spíše Sisyfovo prokletí. Řecká ekonomika stále ještě bojuje s obřím dluhem nasbíraným z minulých let, který by sám o sobě mohl hrát roli onoho balvanu tlačeného do strmého kopce; je to mrtvá váha visící na státních financích i na soukromém podnikání (které, koneckonců, musí platit daně k jejímu extrémně pomalému umořování). Porodnost je nízká, což slibuje další problémy do budoucna. A navíc je Řecko, vzhledem ke své geografické poloze, vystaveno neustálým migračním proudům ze sousedního Turecka a občas i vzdálenějších zemí, jako je Egypt. Víceméně nikdo z těch lidí přitom v Řecku zůstat nechce, chudí by mohli být i doma. Jejich cílem je vzdálené Německo nebo Švédsko, sociální ráje, kde z bankomatů po vložení správné kartičky vyleze dostatek peněz. Řekové tak trpí tím, že se nacházejí na cestě mezi, surově řečeno, Přemnoženými a Idealisty.

Právě setrvalý tlak migrace, který se v řeckých vodách stará o neustálé mediální scény a v řeckých ulicích o méně medializované, ale setrvalejší konflikty mezi starousedlíky a migranty, přispěl k tomu, že levice v posledních volbách propadla. Řecko bývalo dříve značně levicová země, se silnou komunistickou stranou a později s podobně silným uskupením jménem Syriza, jehož charismatický politik Janis Varufakis se stal častým řečníkem na západních konferencích. Ale Řekové si z dění v posledních letech udělali celkem jednoznačný záměr: postmoderní levici se v migračních věcech prostě nedá věřit. V jejím konceptu světa jsme všichni vlastně něco jako sourozenci, již jsou povinni vzájemně si pomáhat až do roztrhání těla, a národní stát je podivný pohrobek krvavého 20. století, který je potřeba co nejdříve rozpustit a vypustit; a nelze-li takového stavu dosáhnout demokratickým způsobem, vždycky je možno naředit původní populaci dostatečným počtem běženců, aby trochu ztratila svůj měšťácký charakter.

Tento přístup je obtížně slučitelný s realitou i v bohatých zemích, jako je Německo, které přece jen mohou nějakou dobu zasypávat vzniklé problémy penězi ze svých tučných státních kas. V Řecku je ovšem zcela totálně „mimózní“, neboť zadlužená země rozhodně není schopna hrát roli nezištné pečovatelky o čím dál početnější zástup sedmnáctiletých Syřanů, kteří všichni po cestě nešťastnou náhodou ztratili doklady, a stihli dokonce zapomenout syrský dialekt arabštiny. (Středozemní moře by se mělo jmenovat spíš moře Zapomnění.) Jeden z mnoha výsledků voleb, na kterých se to dá ilustrovat, je skutečnost, že zatímco v Německu získávají fanaticky idealističtí Zelení mezi 10 až 20 procenty hlasů, strana Zelených v Řecku se v posledních volbách musela spokojit s 0,4 % hlasů a ani předtím na tom nebyla zásadně líp. Zato se do řeckého parlamentu dostaly hned tři strany z pravého konce spektra, všechny podstatně tvrdší než Mitsotakisova Nová demokracie: „Sparťané“, „Řecké řešení“ a „Vítězství“. Dohromady mají 34 křesel ve třísetčlenném parlamentu, a i když Mitsotakis může pohodlně vládnout bez nich, jejich relativní úspěch naznačuje, že řečtí voliči kladou na migrační problémy velký důraz.

Mitsotakis získal v parlamentu nejstarší demokracie světa absolutní většinu, což ho na jednu stranu může těšit, na druhou to znamená, že za valení obou kamenů, ekonomického i migračního, zodpovídá hlavně on sám. Snad mu v tom budou Zeus, Apollon a Héra aspoň trochu pomáhat, neboť od zbytku Evropy se nejspíš žádné velké pomoci nedočká.

27. června 2023