Budweisser udělal reklamu s transženou. Jeho hodnota klesla o pět miliard dolarů
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Další americká společnost se přesvědčila o sousloví „go woke, go broke“ (buď progresivní a zkrachuj). Největší pivovarnická společnost světa Anheuser-Busch InBev zažila ve Spojených státech turbulentní týden poté, co věnovala transgender influencerce basu piva Bud Light k výročí její tranzice. Na sociálních sítích se proti firmě rozjela vlna kritiky a bojkotu. Ten zasáhl i některé prodejce. Bojkot mírnil dokonce i syn bývalého amerického prezidenta Trumpa Donald Trump junior.
Největší pivovarnická firma světa Anheuser – Busch InBev se nečekaně zapojila do amerických kulturních válek. Na začátku měsíce totiž oznámila spolupráci s transgender influencerkou Dylan Mulvaneyovou, která na svém Tiktoku zveřejnila krátké video s basou piv Bud light, které dostala od firmy k prvnímu výročí své tranzice.
Bud light je jedna ze značek celého pivovarnického konglomerátu, který zastřešuje přes 100 pivních značek. Avšak ležák značky Bud je obzvlášť oblíben mezi voliči republikánů, protože si dlouhou dobu buduje obraz tradičního amerického piva pro pracující americké patrioty. Firma také dlouhodobě sponzoruje republikánskou stranu. K negativní kampani, která vyvstala, se tak například vyjádřil i Donald Trump junior, když uvedl, že by lidé měli ubrat a uvědomit si, že firma žádná woke opatření neprosazuje a jedná se jen o jednu nepovedenou reklamu.
Reakce na reklamu od transgender influencerky však byla nebývale ostrá a řada lidí vyzvala k bojkotu značky. Na sociálních sítích se objevuje řada fotografií prázdných regálů a ledniček s alkoholem, na kterých zůstává pouze velké množství piva Bud Light. Doplňují je hashtagy BudLightWentWoke. Ke kritice firmy se přidaly i významní republikánští politici. „Globalisté ničí další skvělou firmu, díky InBev,“ napsal například známý republikánský senátor Josh Hawley. „Bud už si nikdy nedám,“ přidal se republikánský guvernér Floridy Ron DeSantis na sociálních sítích.
Fox News či Daily Wire ve svých reportážích informují o výrazném poklesu prodeje v samoobsulhách či barech. "Ve své snaze zahrnout všechny, odradili všechny ostatní, včetně svých tradičních zákazníků,“ řekl majitel sportbaru Case&Bucks Jeff Fitter. Ten uvedl, že minulý týden jeho bar zaznamenal propad prodeje lahvových piv Bud Light o 30 % a točeného Budu o 50 %. V reportáži se objevuje také příklad baru v Texasu, který pořádá každý týden soutěž v šipkách. Zatímco běžně na akci, kterou Bud Light sponzoruje, prodají tři sudy piva Bud Light za večer, minulý týden prodali čtyři piva Bud za celý večer. Na sociálních sítích se také masivně šíří video prodejce, který tvrdí, že pracuje pro obchod, který prodává pouze nápoje značky Anheuser-Busch. Ve videu tvrdí, že nikdy tak malé prodeje piva neviděl a neví jak má uživit rodinu.
Bud Light salesman going broke because his company went woke. pic.twitter.com/AgOwwNxx1H
— Paul Hookem 🇺🇸 (@PaulHook_em) April 8, 2023
Reklamní video bylo zveřejněno na začátku dubna. Krátce poté přišel několik dní trvající propad akcií z 66 dolarů za akcii na 63 dolarů za akcii. Tržní kapitalizace firmy se tak snížila z hodnoty přesahující 130 miliard dolarů na 125 miliard dolarů. Analytici varovali, že hodnota 66 dolarů za akcii byla pro firmu po pandemii rekordní a reagovala také na pozitivní čtvrletní výsledky, sami menší pád očekávali a varovali před přímou vazbou mezi akciemi a reklamou. V současnosti už firma část ztrát smazala a tržní kapitalizace se pohybuje kolem 127 miliard dolarů.
Společnost krátce po oznámení spolupráce s influencerkou a následné vlně negativních komentářů vydala stručné prohlášení. “Anheuser-Busch spolupracuje se stovkami influencerů napříč našimi značkami. Jedná se o jeden ze způsobů, jak se autenticky spojit s různými demografickými skupinami,“ uvedla firma.
Po několikadenním mlčení se však k celé situaci vyjádřil i šéf celého pivního konglomerátu Brendan Whitworth. „Nikdy jsme nechtěli být součástí debat, které lidi rozdělují. Naším cílem je lidi spojovat nad sklenicí piva. Služba této zemi mě naučila důležitosti zodpovědnosti a hodnotám, na kterých Amerika stojí. A to svobody, tvrdé práce, a respektu k sobě navzájem. Jako šéf Aunheuser Busch se soustředím na budování a ochranu naší historie a dědictví," řekl Whitworth.
— Budweiser (@budweiserusa) April 14, 2023
Vyjádření přišlo v době, kdy pivovar rozjel masivní reklamní kampaň, v níž hraje hlavní roli silný a majestátní hnědák, který běží napříč Spojenými státy. Od plání na jihu po New York. Od kritiků, se však Budwaiser pouze výsměchu. „Ne. Po*rali jste to. Kůň, společný čas otce se synem, a 11. září, působí jenom unaveně a zoufale. Už jste dokázali, že pro vás to už o „americkém duchu“ dávno není,“ uvedla na Twitteru pod reklamu například MMA bojovnice Tara Da Rosa.