GREEN DEAL

Elektroauta z Číny zaplavují trh. Můžou za to dotace, udeřila von der Leyenová v Praze

GREEN DEAL
Elektroauta z Číny zaplavují trh. Můžou za to dotace, udeřila von der Leyenová v Praze

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová se na konferenci Green Deal Summit v Praze vyslovila proti čínským elektromobilům, které se těší obrovským státním dotacím, mají tak nízké ceny a zaplavují globální trhy. Ocenila podíl českého předsednictví v Radě EU na schvalování balíku klimatických norem Fit for 55. S klimatickou Zelenou dohodou stojí podle ní Evropa na české straně. Evropské firmy jsou podle ní připravené inovovat, potřebují ale předvídatelné prostředí, aby mohly do novinek investovat. Zelená dohoda podle von der Leyenové takovou předvídatelnost zajišťuje.

„Za vašeho předsednictví v Evropské unii jste sehráli klíčovou roli ve schválení Fit for 55, což je hlavní pilíř Green Dealu,“ uvedla von der Leyenová. Na legislativu podle ní čekaly evropské firmy, aby dostaly jasný směr, kterým se mají vydat. „Evropské podniky vyvíjejí nové nápady a řešení. Co potřebují zvýšit, je předvídatelnost plánování svých investic. Jasnou trasu, která udává směr jízdy. A to je přesně to, co přináší Zelená dohoda,“ dodala.

Uvedla, že Evropská komise schválila revidovaný český plán obnovy. Ten přináší dodatečných 2,2 miliardy eur pro financování čisté energetiky a transformaci průmyslu.

Budoucími výzvami pro unii jsou ceny energií, neférové výhody zahraničních výrobců či některé povolovací procesy, zmínila von der Leyenová. S loňskou energetickou krizí se podle ní unie vypořádala díky tomu, že zůstala jednotná. „Ale ceny, které platíme za energie, jsou stále vyšší než na jiných světadílech, což sráží naši globální konkurenceschopnost,“ uvedla. Řešení je podle ní na dosah, protože pokračování dosavadního růstu podílu obnovitelných zdrojů brzy zajistí Evropě ochranu před vysokými cenami dovážených fosilních paliv, míní.

Dalším problémem jsou neférové podpory zahraničních výrobků, doplnila von der Leyenová. „Evropské společnosti příliš často čelí konkurenci silně dotovaných zahraničních hráčů. České automobilky masivně investují do nových řad elektromobilů. Globální trhy jsou ale zároveň zaplaveny levnými čínskými elektromobily, za jejichž nízkou cenou stojí obrovské státní dotace,“ uvedla.

Česko je zemí, kde se vždy prolínaly tradiční a moderní věci, minulost a budoucnost, konstatovala šéfka komise. „Máte vše, co potřebujete, abyste byli evropským lídrem v čisté ekonomice zítřka – silnou průmyslovou základnu a vynalézavost. Využijme příležitosti Zelené dohody. Budoucnost českého průmyslu je ve vašich rukou,“ řekla účastníkům konference.

Fosilní paliva jsou jedem nejen pro jednotlivce, ale klima celé planety, zdůraznila šéfka komise. „Green Deal vyvstal z potřeby chránit lidi i planetu. Je ale zároveň postavený tak, aby položil základy pro budoucí prosperitu,“ uvedla. Se Zelenou dohodou je Evropa na české straně, zdůraznila von der Leyenová. „V českém průmyslu je obrovský potenciál, tato země vynálezců a inovátorů byla po staletí tepajícím srdcem evropské výroby,“ uvedla.

Šéfka komise zmínila několik českých podniků a jejich ekologické aktivity. Ocenila zavedení prvního autobusu poháněného vodíkem od společnosti Škoda na pražské lince 170, ale také představení prototypu nákladního automobilu Tatra s pohonem na vodík. Ten by se mohl začít v Kopřivnici na Novojičínsku testovat na podzim a do výroby se dostat koncem roku 2025 nebo v roce 2026.

Klimatických plánů se podle šéfky komise nemusí obávat ani obyvatelé českých regionů zaměřených na těžbu uhlí. „Vím, že v uhelném sektoru pracují tisíce lidí. Proto jsme v rámci Zelené dohody stanovili jako nejvyšší prioritu investice do těchto regionů,“ zdůraznila.

Země EU další část balíku klimatických norem Fit for 55 definitivně schválily letos v dubnu. Také s jejich pomocí chtějí do konce desetiletí významně omezit emise skleníkových plynů. Vize klimatické neutrality evropského kontinentu do roku 2050 je podle předsedkyně Evropské komise možná i díky Česku.

,

26. září 2023