Blokády dopravy na magistrále v Praze. Aktivistům je nikdo nemůže zakázat
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Necelé čtyři desítky aktivistů již po několikáté omezovaly už tak hustou pražskou dopravu. V páteční ranní špičce si chtěli „vydemonstrovat“ snížení rychlosti po Praze na 30 km/h. Po magistrále šli asi tři čtvrtě hodiny s transparenty a v oranžových vestách, policisté museli svádět dopravu do jednoho jízdního pruhu. I přesto, že si na aktivisty opakovaně stěžuje řada lidí, úřady jsou na ně krátké. Zákon totiž říká, že tato shromáždění se nemůžou zakázat, protože svolavatelé využívají svých ústavních práv.
Po pražské magistrále v pátek ráno prošlo 38 aktivistů z hnutí Poslední generace, kteří volali po omezení rychlosti po celé Praze na 30 km/h. Jde tak už o jejich čtvrtou akci během dvou týdnů. Mezi veřejností se najdou tací, kteří jsou jejich fanoušky, řidiči a lidé bydlící v blízkosti magistrály však příliš nadšení nebyli. Stěžovali si hlavně na zvýšený provoz v ulicích, kde bývá většinou mírnější doprava. Řidiči je ale tentokrát museli využít, aby se aktivisty zpomalené dopravě vyhnuli.
Díky! Kvůli vám to lidi objížděj a celý nusle jsou tim pádem nebezpečnější pro chodce!
— Tinka 🌸 🐀 (@tinka_sk) March 10, 2023
Blbci.
Aktivisté na sociálních sítích oznámili, že v protestech plánují pokračovat, dokud nepřesvědčí pražskou radnici k zavedení plošného snížení povolené rychlosti. Patrik Nacher, člen hnutí ANO 2011, činy aktivistů odsoudil. „To, že někdo tímto způsobem blokuje provoz a ovlivňuje životy několika tisíc lidí, kteří například jedou do práce, k lékaři nebo někam vezou děti, je podle mě nepřípustné. Kdyby to byl jeden člověk, jedna symbolická demonstrace… Ale něco jiného je, když jde o pravidelnou záležitost. Troufám si říct, že má zasáhnout policie,“ řekl Nacher.
Nechápu, proč policie nezasáhne. Co bezpečnost a plynulost silničního provozu? https://t.co/3E9pQS72dx
— Patrik Nacher (@PatrikNacher) March 10, 2023
Zakázat shromáždění není snadné
Policie ČR podle mluvčí Violety Siřišťové ve většině případů zásadně nesouhlasí s blokováním páteřních komunikací. Na ohlášené shromáždění policisté však vždy musejí dohlížet. „Ani negativní stanovisko policie podle zákona nemá na konání či nekonání takového veřejného shromáždění vliv,“ píše se ve vyjádření na webu Magistrátu hlavního města Prahy. Na něj byla redakce Echo24 po položení dotazu, proč aktivistům nebyla akce zakázána, odkázána mluvčím Vítem Hofmanem.
Ve vyjádření mimo jiné stojí, že s ohledem na to, že shromáždění jsou zakotvena ústavně, tak zákaz kvůli omezení dopravy přichází v úvahu spíše zcela teoreticky za stavu, kdy by shromáždění blokovalo určitou oblast dlouhodobě, což ale dle situace určitě znamená více než několik hodin. Takové jednání by navíc muselo znemožnit například přístup občanů k jejich bydlišti, do zaměstnání a podobně. Případně pokud by dlouhodobě znemožnilo zásobování a tyto potřeby by nešlo realizovat jinak, například pěším přístupem.
Úřady tak podle magistrátu mají jen velmi omezené možnosti, kdy mohou shromáždění zakázat. Jedná se například o případy, kdy na místě je již oznámeno jiné shromáždění, lokalita souběh shromáždění svou velikostí neumožňuje a svolavatelé obou shromáždění se nebyli schopni domluvit například na posunutí. Další možností k zákazu je pak situace, kdy svolavatelem oznámený účel shromáždění podněcuje například k násilí nebo rasové segregaci.
Patrik Nacher konstatuje, že by mohlo dojít ke svévoli. „Každý z nás by mohl nahlásit, zablokovat silniční provoz a podobně. Podle mě to ale není cesta,“ upozornil. Odborník na dopravu Adam Scheinherr a bývalý člen Rady hlavního města Prahy pro oblast dopravy a památkové péče akci aktivistů označil jako projev demokracie.
30 km/h někde smysl má
Co se cíle aktivistů týče, snížení maximální rychlosti po celé Praze se zdá jako neproveditelné. Scheinherr si myslí, že omezení na 30 km/h by se určitě nemělo dělat na všech komunikacích hlavního města. „Napříč městskými částmi zóny s omezením rychlosti fungují a celkově místům prospívají. Vedou například ke zvýšení bezpečnosti a počtu parkovacích míst. Určitě souhlasím, aby se to v této formě rozšiřovalo, ale ne pro všechny komunikace v Praze. Na magistrále to vhodné opravdu není,“ řekl.
Se Scheinherrovým názorem souzní i Nacher. Podle něj je také nesmysl, aby byla po celé Praze zavedena rychlost 30 km/h. „Jsou části, kde to vhodné je – sídliště, úzké ulice. Jsou tu ale i v zásadě silnice dálničního typu, kde nedává smysl ani padesátka. Požadavek aktivistů je ideologická předpojatost a boj proti autům a řidičům,“ myslí si.
Veřejnost se mimo jiné obává, že snížení rychlosti a z toho plynoucí celkové zpomalení dopravy by mohlo znamenat zvýšení emisí. Veronika Holcnerová, emisní mluvčí skupiny, uvedla, že hnutí si obav lidí je vědomé. „Všimli jsme si, že lidé často nesouhlasí s omezováním rychlosti v obavě, že stoupne objem vypouštěných emisí, a tím se ještě zhorší už tak špatná kvalita vzduchu ve městě. Chápeme, že to tak může působit, ale realita je přesně opačná. Emise zhruba o 20% poklesnou. Někdy se prostě vyplatí nedat na první dojem a podívat se na tvrdá data,“ okomentovala.
,