PLATBY KARTOU

Nový způsob placení od Air Bank? Nebudete moci reklamovat, varuje Mastercard

PLATBY KARTOU
Nový způsob placení od Air Bank? Nebudete moci reklamovat, varuje Mastercard

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Letní debatu o platbách v hotovosti, či kartou, rozvířil záměr české Air Bank, která plánuje letos představit nový platební systém. Ten by měl alespoň částečně obejít poplatky karetním společnostem či zprostředkovatelům platebních terminálů, které obchodníci často zmiňují jako důvod, proč neberou karty. Takzvané okamžité platby, které už nyní fungují v podobě QR kódů, nicméně nemají u zbytku trhu přílišnou oporu. Po konkurenčních bankách se k nim rezervovaně staví i ti, které by nový systém připravil o část příjmů.

Obchodníci neochotu přijímat platební karty vysvětlují právě výší poplatků, které musí platit. Konkrétně jde o poplatek vydavatelské bance, který v průměru činí 0,45 procenta z částky, poté poplatek karetní asociaci o průměrné výši  0,2 procenta a také poplatek za processing a clearing, což je asi půl koruny na transakci.

Air Bank nedávno oznámila, že už testuje vlastní platební systém. „Chceme přinést takové řešení, které zboří současné bariéry v podobě technické náročnosti a poplatkové složitosti. A kvůli kterým není dnes stále ještě možné platit na většině míst v Česku bezhotovostně. Ozývají se nám už konkrétní obchodníci, kteří to vnímají podobně, je tak vidět, že jdeme správným směrem. Nestavíme řešení jen pro naše klienty, chceme opět zjednodušit život lidem napříč trhem, a to bez ohledu na to, u které banky mají účet,“ říká Michal Strcula, generální ředitel Air Bank.

Ostatní české banky se nicméně na nové platební řešení příliš netvářily. „V současné době poskytuje UniCredit Bank na českém trhu téměř 23 000 platebních terminálů. Domníváme se, že klienti i obchodníci mají širokou škálu možností pro placení bezhotovostně,“ uvedl za banku mluvčí Petr Plocek.

„Neregistrujeme mezi našimi klienty jakýkoli růst zájmu o platební řešení na bázi QR kódů, naopak v případě platebních terminálů platí, že zájem o jejich využívání mezi našimi klienty vzrostl meziročně zhruba o 6-7 procent,“ říká zase mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.

Air Bank v reakci na to doplnila, že jí nejde o boj s terminály, ale o jejich doplnění. „Naším primárním cílem je přinést možnost bezhotovostního placení všude tam, kde o ni zákazníci, ale i obchodníci stojí. Obchodníci z důvodu, že nemají v současné době dostatečně technicky nenáročný a cenově atraktivní způsob přijímání bezhotovostních plateb. A proto bezhotovostní karty vůbec neumožňují, nebo uvažují, že je přestanou přijímat,“ míní mluvčí Air Bank Jana Pokorná.

Podle ní je klíčové, že nový platební systém budou moci využít klienti všech bank a nebude nutné si kvůli tomu zakládat účet u Air Bank.

Nebudete chráněni proti podvodům, varují

Obezřetné jsou i další články v řetězci. Podle Martina Dolejše, ředitele rozvoje prodeje společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko firma nemůže komentovat výši poplatků, protože je individuálně nastavená klient od klienta.

„Platební schémata, která využívají platby přímo z účtu na účet fungují a tzv. okamžité platby mezi bankami mají svůj smysl a využití. V obchodech je ale v praxi velmi vzácné, zejména kvůli tomu, že v porovnání s karetními schématy postrádají robustní reklamační systém, který přináší všem účastníkům záruky a jasné postupy v případě reklamací, neférového jednání nebo podvodů. Tento systém je mimochodem u karetních schémat ještě výhodnější než běžná zákonem daná spotřebitelská ochrana,“ upozorňuje Dolejš.

Platby mobilem stoupají

Bezhotovostní platby a konkrétně mobilem jsou čím dál tím oblíbenější. Podle červencového průzkumu společnosti KB SmartPay, dceřiné společnosti Komerční banky, přes dvě třetiny Čechů platí nyní výhradně bezhotovostně, konkrétně jde o 67 procent z nich.

Změna nastala i ve formě bezhotovostní platby, oblíbenost platebních karet významně dohání právě platba chytrým telefonem „Zřejmě hlavně mezi mladou generací vítězí filozofie, že telefon mám u sebe pořád, tak proč riskovat, že kartu ztratím. Takže přestože klasická platební karta zůstává číslem jedna v bezhotovostních platbách, o plných 10 procent se zvýšila frekvence placení smartphonem,“ uvádí Jitka Palatová ze společnosti.

Vloni uvádělo 22 procent lidí, že nejčastěji platí mobilem, nyní už to je 32 procent. Chytrými hodinkami zatím nejčastěji platí jen 4 procenta zákazníků.

Pokud prodejce karty neakceptuje a kupující u sebe nemá dostatečnou hotovost, se podle průzkumu v 57 procentech případů obchod neuskuteční a zákazník odchází ke konkurenci. O pár měsíců dříve by odešlo 48 procent zákazníků a naopak 52 procent by bylo ještě ochotno při odmítnutí platby kartou vyhledat nejbližší bankomat, vybrat si hotovost a vrátit se. Dnes by to udělalo už jen 40 procent z nich.

Jan Hrdlička