„Jedním z viníků jsou USA,“ tvrdí Íránci. V zemi s nejstaršími letadly se zřítil stroj s prezidentem
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Íránské aerolinky se vyznačují tím, že provozují jedny z nejstarších letadel na světě. To je způsobeno především americkými sankcemi, které byly na Írán uvaleny po islámské revoluci a zakazují do země dovážet některé komponenty potřebné v letectví, což logicky způsobuje i nedostatek náhradních dílů. A právě špatný technický stav vrtulníku v kombinaci s hustou mlhou se podle dosavadních informací zřejmě stal osudným i íránskému prezidentovi Ebrahímu Raísímu, s nímž v neděli havaroval americký vrtulník Bell 212. Bývalý íránský ministr zahraničí kvůli tomu obvinil Spojené státy ze spoluúčasti na Raísího smrti.
Bývalý šéf íránské diplomacie Mohammad Džavád Zaríf obvinil v pondělí americké sankce na letecké součástky z nedělní havárie vrtulníku s prezidentem Ebrahimem Raisim a ministrem zahraničí Hosejnem Amírabdolláhjánem. Vrtulník americké výroby havaroval s oběma politiky na palubě v neděli poblíž hranice s Ázerbájdžánem. Jejich smrt potvrdily íránské úřady v pondělí ráno.
Velmi pravděpodobně šlo o jednu z amerických helikoptér dodaných do země ještě před prvními sankcemi uvalenými na Írán nejen Spojenými státy, ale i dalšími západními zeměmi po vypuknutí islámské revoluce v roce 1979. Podle britské BBC šlo o model Bell 212 vyráběný v USA mezi lety 1968 a 1998. Vrtulník se měl zřítit v husté mlze, když prolétal horským terénem.
Bývalý diplomat Džavád Zaríf íránské státní televizi v atmosféře zhoršujících se vztahů mezi Íránem a největším spojencem Izraele, Spojenými státy, řekl, že americké sankce ohrožují přístup Íránu k moderním leteckým zařízením, čímž se také zapletly USA do nedělní havárie vrtulníku na severozápadě země. „Jedním z viníků za včerejší tragédií jsou Spojené státy kvůli jejich sankcím, které Íránu zakazují pořizovat základní letecké součásti,“ prohlásil Zaríf během rozhovoru.
Bell 212 je civilní adaptace vrtulníku UH-1N „Twin Huey“, který se stal jedním ze symbolů války ve Vietnamu. Podle Bloombergu je havárie, při níž přišel o víkendu o život íránský prezident a dalších osm lidí, pouze připomínkou žalostného stavu mnoha letadel operujících v Islámské republice po téměř půlstoletí amerických sankcí.
Nešlo o první nehodu tohoto typu. Stejný model vrtulníku havaroval v Perském zálivu v roce 2018 během nouzového leteckého převozu pracovníka ropné plošiny, upozorňuje agentura.
I když Írán s největší pravděpodobností odebírá některé dodávky z Ruska a Číny, má extrémně omezený přístup k nejmodernější technologii vyráběné v USA a Evropě. Výsledkem je, že Írán létá s některými z nejstarších a nejzákladnějších vrtulníků, které se stále používají, a spoléhá na dovednosti svých inženýrů, aby našli způsoby, jak je udržet v provozu s omezeným přístupem k novým materiálům.
Průměrné stáří strojů íránské flotily přesahuje 25 let. Na některých vnitrostátních linkách jsou tak stále vidět typy letounů, které jsou ve zbytku světa již dávno vyřazeny, jako například McDonnell Douglas MD-83 a Airbus A300 a A310.