DOPRAVA V PRAZE

Náklaďáky nesmí do tunelů a centra Prahy. Přesto magistrát vydal přes 2100 povolenek

DOPRAVA V PRAZE
Náklaďáky nesmí do tunelů a centra Prahy. Přesto magistrát vydal přes 2100 povolenek

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Praha zakázala vjezd nákladním automobilům a autobusům do centra nebo do tunelů. Přesto bylo během posledních pár týdnů v pražských tunelech, jako je Mrázovka, Strahovský nebo Zlíchovský tunel, spatřeno nebývalé množství nákladních vozů a kamionů. Provozovatelé těchto vozidel zároveň mohou požádat o výjimku z důvodu zásobování, stěhování, stavebních prací, poznávacích zájezdů nebo obsluhy hotelů. Podle mluvčího pražského magistrátu Víta Hofmana bylo za rok 2024 vydáno 2172 povolenek pro nákladní automobily a autobusy. „Jednalo se výhradně o vozidla českých firem,“ řekl mluvčí deníku Echo24. Vozidla musí od roku 2022 splňovat emisní normu EURO 6, pokud chtějí zažádat o výjimku k vjezdu.

Podle vyhlášky magistrátu hlavního města Prahy musí nákladní automobily a autobusy dodržovat dopravní omezení pro vjezd do pražského centra nebo do tunelů. „Chcete-li v Praze vjet s nákladním vozidlem o hmotnosti nad 3,5 tuny nebo 6 tun, nebo s autobusem do oblastí označených zónou zákazu vjezdu, je potřeba vyřídit si speciální souhlas. Ten vydává Odbor pozemních komunikací a drah Magistrátu hlavního města Prahy,“ informuje magistrát na svém webu. Do pražského centra a tunelů nesmí nákladní vozy a autobusy jezdit už od přelomu milénia.

Existuje ale možnost požádat o speciální výjimku, což spadá pod hlavní město. „Výjimky pro vjezd do tunelů jsou vydávány pouze těm nákladním vozidlům, které zásobují objekty poblíž trasy tunelů, aby nezatěžovaly povrchovou dopravu,“ sdělil redakci mluvčí magistrátu Vít Hofman. „Vzhledem ke skutečnosti, že v tunelech nákladní vozidla nezatěžují dopravu tolik jako na povrchu, bylo těchto výjimek v roce 2024 vydáno 2172,“ řekl pro Echo24. Dodal, že většinou šlo o vozy tuzemských firem s tím, že úřad má na vyřízení jeden měsíc.

Nákladní vozy, které potřebují povolení pro vjezd do centra, sem většinou jezdí za stavebními pracemi, zásobováním, stěhováním, apod. „Na území za touto dopravní značkou budou smět pouze ta nákladní vozidla, jejichž cílem je dosažení místa nakládky, vykládky, údržby nebo opravy vozidla, sídla, provozovny nebo obvyklého bydliště dopravce nebo řidiče,“ píše se v městském nařízení. U autobusů se většinou jedná o dovoz a odvoz hostů do hotelu, nebo o poznávací zájezdy.

Odbor pozemních komunikací a drah Magistrátu hlavního města Prahy dodává, že žadatel musí doložit v případě stavebních prací kopii dokladu o uzavření smluvního vztahu, stavebního povolení, potvrzení investora nebo v případě stěhování kopii objednávky.

Někdy ale může dojít i na výjimečné povolení. „Ve skutečně závažných případech (například unikátní nástavby na vozidlech, které uvedený požadavek nesplňují, nebo historická vozidla) má jejich provozovatel navíc i nadále možnost požádat ve správním řízení o udělení výjimky podle zákona o provozu na pozemních komunikacích,“ uvádí zpráva magistrátu.

Dlouhodobé povolení vjezdu pro nákladní vozidla a autobusy se vydávají s platností nejvýše na jeden rok. „Krátkodobé souhlasy pro autobusy mají platnost nejvýše tři dny. Mohou být vydány maximálně šestkrát za kalendářní rok. Mezi dvěma souhlasy musí uplynout nejméně jeden měsíc,“ uvedl magistrát. Souhlasy pro vjezd autobusů k hotelům se vydávají pouze na daný kalendářní rok, tedy maximálně do 31. prosince daného roku. „Pro vjezd do těchto zón musí všechna předmětná vozidla splňovat emisní normu alespoň EURO 6.“

Níže se můžete podívat na mapu zakázaných zón, kterou zpracovala Technická správa komunikací Praha. Nákladní vozidla jsou omezena podle hmotnosti a času. Do pražského centra mohou nákladní vozy do 3,5 tuny od 8.00 do 18.00 od pondělí do pátku. Do širšího centra Prahy nemohou vozy nad šest tun, mimo autobusů parkujících na vyznačených parkovištích.

V pražských tunelech došlo i k několika bezpečnostním kolizím a autonehodám nákladních vozidel. Během loňského léta i v srpnu 2023 došlo k několika nehodám nákladních vozů v Dejvickém, Bubenečském nebo Lochkovském tunelu. Podle policejních záznamů se ale nejedná o nic výjimečného. „Větší počet dopravních nehod v tunelu neregistrujeme,“ uvedl vedoucí oddělení tisku Jan Daněk z Krajského ředitelství policie. „Jestli jsou kamiony ze zahraničí nebo z ČR nijak nesledujeme,“ doplnil Daněk pro Echo24.

Pražský magistrát si od zákazu vjezdu nákladních vozů do města slibuje komfortnější provoz, omezení hluku, vibrací a nadměrné opotřebení silnice. Kromě toho má být doprava bezpečnější, plynulejší a šetrnější k ovzduší. „Veškerý tranzit bude nucen využít pouze obchvatové komunikace Pražského okruhu, čímž dojde k eliminaci zbytného závleku těžkých nákladních automobilů do zastavěných oblastí,“ argumentoval magistrát už dříve.

Zóna zákazu vjezdu nákladních automobilů o celkové hmotnosti nad 6 tun platí v Praze už od roku 1993. V návaznosti na toto opatření zavedla metropole v roce 1999 zónu zákazu vjezdu nákladních automobilů nad 3,5 tuny a autobusů. Od července 2022 se do oblasti dostanou pouze nákladní vozidla, která splňují minimálně emisní normu EURO 6.

 

Viktor Horák

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

8. března 2025