BRITSKÉ ŠKOLY

„Brtiské impérium bylo jako nacistické Německo,“ tvrdí nové studijní materiály britským žákům

BRITSKÉ ŠKOLY
„Brtiské impérium bylo jako nacistické Německo,“ tvrdí nové studijní materiály britským žákům

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Britské impérium jednalo podobně jako nacistické Německo. Podobné srovnání alespoň činí britská nezisková organizace The Key, která "nabízí pomoc" s tvorbou osnov a studijních materiálů přibližně 100 000 základních škol v Anglii. V nových "anti-rasistických" studijních materiálech dále nabádá učitele, aby se například nebáli připomínat rasismus Winstona Churchilla nebo Mahátma Gándhího. Nové materiály se dočkaly tvrdé kritiky z více stran, včetně obvinění z "čisté propagandy". Informuje například The Telegraph.

Srovnání Britského impéria s nacistickým Německem se objevuje v materiálech společnosti pro "anti-rasistickou výuku historie". Tyto studijní podklady nabádají učitele historie k veskrze negativnímu popisu historie Britského impéria. "Vyučujte o kolonialismu jako o invazivním a vykořisťovatelském a představujte Britské impérium, tak jak byste popisovali další velmoci, které páchaly zvěrstva, jako například nacistické Německo," uvádí podklady, kterými neziskovka působí na školáky.

Zároveň učitele varují před snahou žáky upozorňovat na dobré a špatné stránky impéria a porovnávat je. "Problém s přístupem pomocí porovnávacích tabulek je, že příjemci výhod v impériu byla pouze jedna skupina obyvatel - kolonisté. Poražení byli ti, kteří byli kolonizováni," uvádí příručka.

Podklady pro učitele také upozorňují na problém rasismu a otroctví. "Neignorujte rasismus historických osobností, jako byl Winston Churchill, nebo předsudky vůči černochům, které vyjadřoval Mahátma Gándhí - otevřeně hovořte o jejich problematických názorech a historických souvislostech, které umožnily, aby zůstaly nezpochybněny," brojí příručka. Ta také radí, aby se učitelé příliš neuchylovali k vyprávění o běloších, kteří bojovali proti otroctví, ale připomínali především černé bojovníky proti otroctví.

Příručka se dočkala tvrdé kritiky. Profesor historie Robert Tombs z Cambridské univerzity dokument označil za propagandu. Dokument nic neříká o hospodářském rozvoji, nic o tom, jak impérium potlačilo otroctví, nic o tom, jak udržovalo mír a ukončilo chronické násilí," kritizuje Tombs. "Téměř nevyhnutelně, také obviňuje Churchilla z rasismu, což je nepodložené obvinění. Celý dokument je v lepším případě tvůrce mýtů, v horším cílí na vytváření nepodložené nenávisti a rozdělení," uvedl Tombs.

Podobně na dokument reagovala ředitelka kampaně "Nerozdělujte nás" Alka Sehgal-Cuthbertová, která usiluje o politickou neutralitu ve vzdělávání. "Myšlenka, že Británie byla globální mocností podobnou nacistům, je obzvláště radikální sociokulturní přesvědčení menšiny lidí, pro které je zejména britský národ pouze zdrojem morálního hříchu a politického úpadku," uvedla.

 

max

13. července 2024