„Divím se, že to magistrát toleruje.“ Praha páky na demonstranty z magistrály má
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Vlastně všichni jsou proti, ale nikdo s tím nic moc nedělá. Protestní pochody za nižší rychlost v Praze poslední dobou pravidelně blokují dopravu v centru metropole. Podle některých právníků už nastal čas na to, aby radnice využila svých práv a shromáždění zakázala, nebo alespoň demonstranty odklonila mimo vozovku. Jenže magistrát hlavního města se k ničemu takovému zatím nemá. „Divím se, že to stále toleruje,“ říká advokát Tomáš Sokol.
Po pražské magistrále v posledních týdnech několikrát prošly desítky demonstrantů z hnutí Poslední generace, kteří volali po omezení rychlosti po celé Praze na 30 km/h. Během přibližně hodinového protestu pochodovali po severojižní magistrále a policisté museli usměrňovat dopravu.
S komplikacemi v centru Prahy dochází trpělivost nejen řidičům, ale také pražským politikům. „Respektuji právo na svobodu projevu a demonstrace, obecně jsem ale proti blokádám a jiným nátlakovým akcím. Hrstka aktivistů si nemůže brát město za rukojmí. Omezují tím nejen stovky či možná tisíce řidičů, ale kromě jiného to může zkomplikovat průjezd sanitek či hasičů,“ sdělil deníku Echo24 primátor Bohuslav Svoboda.
Nesouhlasím s blokádou magistrály. Tento způsob prosazování zóny 30 km/h je kontraproduktivní, protože místo povzbuzení věcné diskuse o zklidňování dopravy ji spíše zbytečně vyhrocuje. Zákon o veřejných shromážděních nicméně nevyžaduje pro demonstrace souhlas radního pro dopravu.
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) March 11, 2023
Podobně hovoří jeho náměstek v oblast dopravy Zdeněk Hřib. „Tento způsob prosazování zóny 30 km/h je kontraproduktivní, protože místo povzbuzení věcné diskuse o zklidňování dopravy ji spíše zbytečně vyhrocuje,“ uvedl na Twitteru.
Proti jsou motoristé i policie
Svůj nesouhlas přidávají také policisté. „Se zablokováním páteřních komunikací nesouhlasíme a byli bychom nejraději, kdyby k takovým blokacím vůbec nedocházelo. Má to vliv na spousty řidičů a na okolní komunikace, nejen tu jednu,“ sdělila Eva Kropáčová z tiskového oddělení policie.
„Formu demonstrace přímo v silničním provozu nedoporučujeme, vždy je třeba brát v úvahu hlavně bezpečnost všech účastníků silničního provozu,“ zní zase z Autoklubu ČR prostřednictvím managera obecného motorismu Veroniky Truhlářové.
Prostor pro zákaz je, ale těžko se definuje
Podle Kropáčové je čistě na magistrátu, zda shromáždění zakáže, případně upraví. „V případě, že je shromáždění oznámeno zákonným způsobem na Magistrátu hlavního města Prahy, má jen on možnost upravit trasu pochodu nebo místo demonstrace. V případě, že tak neučiní, Policie České republiky nemá oprávnění zasáhnout a řeší pouze dodržení veřejného pořádku a zajištění dopravy,“ vysvětluje.
Právo shromažďovací je ovšem jedním ze základních a těžko se omezuje. Magistrátní úředníci ani akci nemusí schvalovat, je třeba ji pouze řádně nahlásit.
„S ohledem na to, že shromáždění jsou zakotvena ústavně, tak zákaz kvůli omezení dopravy přichází v úvahu spíše zcela teoreticky za stavu, kdy by shromáždění blokovalo určitou oblast dlouhodobě, což ale dle situace určitě znamená více než několik hodin, takové jednání by navíc muselo znemožnit například přístup občanům k jejich bydlišti, do zaměstnání a podobně,“ uvádí pražský magistrát.
Magistrát by mohl shromáždění zrušit také, kdyby svolavatelé podněcovali kupříkladu k rasové diskriminaci, případně by byla výrazněji omezována práva jiných občanů nebo hrozila zdravotní újma. Úřad smí teoreticky konání podmínit i změnou místa, opět ale musí dbát na ústavní práva organizátorů.
Kdy tedy demonstrace případně omezit, nebo zakázat?
Podle advokáta a bývalého ministra vnitra Sokola by na to magistrát měl právo už nyní. „Je-li zneužíváno, má i právo na protest jako kterékoliv jiné své limity. Tady už nejde o to, že chtějí vyjádřit svůj názor, ale že ho chtějí někomu vnutit za cenu toho, že mu zablokují cestu, omezí svobodu pohybu,“ míní. Podle něj tím demonstranti zasahují do práv jiných. „Myslím si, že to je už za hranicí toho, co demokratická společnost poskytuje k vyjádření názoru. Divím se, že to magistrát ještě toleruje,“ dodal.
Advokát a předseda Českého helsinského výboru Václav Vlk by tak příkrý ještě nebyl. „Když se to opakuje jednou za 14 dní, je to absolutně legitimní způsob protestu. Pokud by se to mělo opakovat neustále nebo s nějakou zvyšující se tendencí, jsem přesvědčen, že má úřad prostor to už zakázat, protože jde evidentně o zábor místa, které k tomu není určené,“ soudí.