Pavel Kolář z ČBA o ochraně před kyberšmejdy

Nejslabším článkem řetězu bývá klient

Pavel Kolář z ČBA o ochraně před kyberšmejdy
Nejslabším článkem řetězu bývá klient

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Kyberšmejdi se změnili, jsou organizovaní, používají propracované metody útoků na účty Čechů. Během pandemie covidu se naučili používat základy psychologie a čím dál úspěšněji zapojují umělou inteligenci. Pavel Kolář, gestor komise pro digitalizaci a bankovní a finanční bezpečnost České bankovní asociace, vysvětluje, jak se bránit.

Útoky e-šmejdů jsou stále sofistikovanější, využívají nové metody a je stále těžší rozeznat, že jde o kyberpodvod. Existuje obecný návod, jak být opatrný?

Ale ano, existuje. Pro zjednodušení by si měl každý položit tři otázky. První, zda a jak mám zabezpečené své zařízení, s nímž na internetu komunikuji, a tím myslím i telefon. Je až zarážející, jak velké množství uživatelů to ignoruje. Druhou, jak se o aktuálních hrozbách informuji. Vektory útoku se často dynamicky mění a kombinují, i když je modus operandi v zásadě stejný. A třetí, poslední, jak se v kyberprostoru chovám. Jsem splašený bezmyšlenkovitý klikač na všechny odkazy ZDARMA nebo SLEVA, upozornění mě jen otravují a zdržují a vydávám se i do rizikových oblastí, aniž o tom přemýšlím? Je to opravdu jednoduché. Prostě se v kyberprostoru chovejme jako ve fyzickém životě, kde se přece o svou bezpečnost staráme. Chráním si svůj byt a dům důkladnými zámky a zabezpečovacími systémy, nikdy od něj klíče nepředám někomu cizímu atd. Stejné je to v kyberprostoru, vše dělám vědomě, a když si něčím nejsem jist, klidně to ukončím. O všem přemýšlím, pokud možno s chladnou hlavou a bez časového stresu. A hlavně se nevystavuji zbytečnému riziku újmy tím, že se vydám do míst, kde mi pravděpodobně hrozí. Nechtěl bych, aby to vyznělo negativně, ale nejslabším článkem řetězu bývá v drtivé většině uživatel, tedy klient.

Dobrá. A lze říct, co se za posledních například deset let v kyberprostoru změnilo?

Pokud bych otázku vztáhl ke kyberšmejdům, tak skoro všechno. Jsou organizovaní, používají kvalitní technologie i propracované metody útoku, většinou zacílené na co nejširší skupiny obyvatel, aby byla pravděpodobnost úspěchu vysoká. Od covidového internetového boomu využívají základní psychologické poučky a metody sociálního inženýrství. Útoky si pečlivě připravují a často vycházejí i z reálných obchodních nabídek. Pryč je doba primitivních, na první pohled rozpoznatelných podvodných e-mailů, pokusů skimmovat karty u bankomatů a obchodníků. Je to pro útočníky nejen levnější, ale i reakce na to, že se do digitálního virtuálního světa přesunula značná část našeho jednání z fyzického světa, protože v době pandemické izolace jsme si zvykli své potřeby uspokojovat právě tam.

Je zřejmé, že umělá inteligence (AI) začíná hrát v podvodech čím dál důležitější roli. Ale je to i naopak, pomůže nám naše data nebo peníze chránit?

Ano, zejména finanční instituce – a prim hrají banky – svým klientům nabízejí a vyvíjejí stále dokonalejší prostředky zabezpečení používaných klientských aplikací i internetového bankovnictví a autorizace transakcí. Je to samozřejmě reakce na dostupnost a použití AI útočníky. Zároveň jsou pomocí AI v bankách stále zdokonalovány používané behaviorální nástroje a modely, které dokážou odhalovat nestandardní aktivity, které s odcizenými přihlašovacími údaji provádějí útočníci. Perimetrů obrany je daleko víc než v minulosti.

A lze jednoduše říct, jak moc AI vlastně kyberbezpečnost mění?

Zásadně. S ohledem na dostupné a stále se učící i zdokonalující AI nástroje bude jejich použití při útocích na klienty stále častější a věrohodnější. Tomu se už nyní snaží v bankách přizpůsobit. Budou měnit některé své obchodní modely a především hledají a připravují nové způsoby zabezpečené komunikace s klienty tak, aby si mohli ověřit, že jednají skutečně se svou bankou, zkrátka reálnou protistranou. Dnes jsou útočníky nástroje AI používány zejména u investičních podvodů, kde se díky stále se zdokonalující technologii vytváření videí i hlasových modulů setkáváme s velmi věrohodnými videi. Reálné osobnosti nám v nich sdělují své zkušenosti a nabízejí skvělé příležitosti, aniž je natočily. A bude hůř. Už nyní se objevují náznaky pokusů o „realistické“ falešné doporučení z bank, takový vylepšený podvodný videobankéř.

Co bych měl jako klient požadovat od své banky, abych měl jistotu, že mám peníze v bezpečí?

Než si účet u banky otevřete, rozhodně se zajímejte o to, zda a na jaké úrovni zabezpečení má vícefaktorovou identifikaci svých klientů. Jak banka své klienty informuje o aktuálních hrozbách a jaké nástroje pro komunikaci s klienty používá. A využijte dostupných informací na internetu, kde si můžete porovnat nejen finanční výhodnost a dostupnost produktů, ale i informace nezávislých společností a spotřebitelských organizací v oblasti bezpečnosti. Jde o vaše peníze, věnujte tomu čas.

Troufnete si odhadnout, jak budou vypadat bankovní služby v roce 2030?

Domnívám se, že se bude nadále rozšiřovat počet produktů dostupných elektronickou formou. Tomu se budou přizpůsobovat procesy na pozadí, v backoffice, a také poskytované služby na pobočkách. A zcela jistě se bude nově klást daleko větší důraz na finanční gramotnost klientů, a to i v oblasti kyberbezpečnosti. Poučený klient je méně ohrožen a dokáže na útoky reagovat, a tak mu nevznikají škody.

Jak jsme na tom z hlediska kyberbezpečnosti v kritické infrastruktuře? Třeba v nemocnicích?

Jsem přesvědčen o tom, že se za posledních několik let situace v oblasti kritické infrastruktury výrazně zlepšila. Významnou roli v tom sehrála samozřejmě agrese Ruska na Ukrajině a tomu odpovídající zvýšená aktivita Národního úřadu pro kybernetickou bezpečnost (NÚKIB). Do budoucna kyberbezpečnosti pomůže i nová evropská legislativa, která se výrazně propisuje do našeho zákona o kybernetické bezpečnosti tak, že mimo jiné posouvá perimetr obrany i do dodavatelských řetězců.

A jaké je povědomí o kybernetické bezpečnosti mezi tuzemskou veřejností?

Od covidové pandemie se výrazně zlepšilo. Souvisí to s tím, že v reakci na rostoucí počet útoků dotčené společnosti začaly své klienty na toto téma edukovat. Stále častěji se setkáváme s tím, že soukromý sektor i úřady na této osvětě, lépe řečeno prevenci, spolupracují. Důkazem jsou společné kyberbezpečnostní kampaně, jako je #nePINdej ČBA, která vznikla z iniciativy bank a probíhá na platformě spolupráce řady partnerů, ať už policie, NÚKIB, a především za pomoci a přispění médií. Na druhou stranu si musíme přiznat, že je stále co zlepšovat. Nechci být přehnaně kritický, co si ale mám myslet o tom, že z Indexu kyberbezpečnosti ČBA v loňském roce vyplývá, že téměř polovina uživatelů chytrých telefonů nemá svoje zařízení nějakým způsobem chráněno? Až neuvěřitelně zní, že 15 procent věří bezpečnosti operačního systému a téměř pětina uživatelů si ochranou svého telefonu není jistá. Aspoň že si počítač chráníme častěji než mobilní telefon. Nějakou formu ochrany mají v počítači dvě třetiny Čechů.

Na bezpečnostních expertech tedy zůstává, aby uměli předvídat počínání hackerů všeho druhu.

Samozřejmě, snad z mých odpovědí vyplynulo, že už se tak děje. A nejde jen o reakci na sezonní charakter některých útoků, ale také o nově používané manipulativní techniky ze strany útočníků a také jejich technologické a softwarové nástroje. Z osobní zkušenosti vím, že sdílení informací mezi bankami a policií například o aktuálních typech útoků a jejich intenzitě umožňuje přijetí řady preventivních opatření nejen v systémech bank, ale i v informování klientů na aktuální rizika, s nimiž se v kyberprostoru mohou setkat.

Když se podíváme na statistiky, je jasné, že kyberpodvodů a pokusů o ně setrvale přibývá. Předpokládám, že banky budou posilovat a neustále aktualizovat ochranu...

Ano, banky stále víc svých zdrojů investují na posilování ochrany. Dokladem je i jejich vzájemná spolupráce na každodenní bázi, expertní výměny zkušeností, které umožňují sdílení nejúčinnějších postupů, jak sebe i klienty chránit. A máme zde nový prvek spolupráce. Banky spolupracují nejen s policií a NÚKIB, ale například i s mobilními operátory. Rozvíjí se tedy i mezisektorová spolupráce s cílem eliminovat určité typy útoků. Cílem bank je škodám klientů pokud možno předcházet, proto výrazně investují do preventivních akcí směrem ke školákům, zranitelným skupinám obyvatel, ale i široké veřejnosti.

Ondřej Bílek