Američané objevují české „mlíko“. Pivo s pěnou tam dobývá bary, už prý není nepřítel, ale zážitek
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Donedávna byla pěna na pivu v Americe považována spíše za chybu než za přednost. Časy se však mění a nový trend, inspirovaný českou pivní kulturou, si získává příznivce napříč Spojenými státy. Takzvané mlíko, tedy speciální způsob čepování, kdy sklenice téměř celá naplněná pěnou, se stává hitem v amerických pivnicích a minipivovarech, píše deník The New York Times.
Tento nezvyklý styl servírování piva, který pochází z České republiky, se v posledních letech šíří do pivních barů v New Yorku, Denveru, Filadelfii i Portlandu. „Přidává to jinou vrstvu textury, na kterou většina Američanů není zvyklá,“ vysvětluje Jonathan Ifergan, spolumajitel pivovaru Niteglow Beer Company v Brooklynu. Právě v jeho podniku mohou zákazníci ochutnat mlíko z tmavého ležáku vařeného z lokálních surovin.
V USA je tradičně vnímáno, že pěna na pivu je spíše na škodu. „Lidé mají z pěny opravdový strach,“ říká Eric Larkin, majitel Cohesion Brewing Company v Denveru. „Jsme učeni, že pěna je špatná. Že je to jen plýtvání místem ve sklenici.“ Sám Larkin však objevil kouzlo českých ležáků během své svatební cesty do Prahy a rozhodl se tuto techniku přivézt domů. V jeho pivovaru si zákazníci mohou objednat hned tři druhy čepování – hladinku, šnyt a odvážnější mlíko.
Mlíko je podle odborníků především o chuti a zážitku. „Pěna na českém ležáku je jako poleva na dortu,“ přirovnává pivní expert Evan Rail z Prahy. „A mlíko? To je celé jen poleva.“ Tento styl čepování přináší pivu sladší chuť a jemnější aroma, což je překvapivé pro ty, kteří jsou zvyklí na tradiční americké pivo bez výraznější pěny.
Jedním z klíčových faktorů pro rozšíření mlíka v USA jsou speciální výčepní kohouty české výroby. Tradiční americké výčepní systémy pracují s jednoduchým principem otevřeno-zavřeno, zatímco české kohouty umožňují postupné dávkování piva a vytváření bohaté pěny. Společnost Lukr, výrobce těchto speciálních píp z Plzně, začala své produkty prodávat americkým barům v roce 2015. „Zpočátku to byli hlavně pivní nadšenci,“ vzpomíná Jan Havránek, vedoucí mezinárodního prodeje Lukru. „Dnes prodáme v USA mezi 1 000 a 2 000 kohoutů ročně.“
Ne všichni američtí pivovarníci ale používají české kohouty jen na ležáky. V Niteglow Beer Company experimentují s různými pivními styly. „Hypotéza byla, že tyto kohouty zesílí chuť, aroma a sladkost piva,“ vysvětluje Ifergan. Výsledkem jsou pěnové variace připomínající čokoládové mléčné koktejly či ovocné smoothie. „Jedno z nich chutná jako cereálie Count Chocula,“ dodává.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.