ČEKÁNÍ NA STÍHAČKY

Výcvik pilotů i zastaralé letiště. Co zdržuje dodávky F-35

ČEKÁNÍ NA STÍHAČKY
Výcvik pilotů i zastaralé letiště. Co zdržuje dodávky F-35

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

První stíhačky F-35 by mohla česká armáda dostat i dříve než v roce 2031. Původně se dokonce mluvilo o termínu dodání už v roce 2027. Cestu stíhaček do Česka ale zdrží rekonstrukce základny v Čáslavi i samotný výcvik pilotů, který proběhne na českých letounech ve Spojených státech.

Jde o nejdražší armádní zakázku v moderních českých dějinách. Stát má za 24 letounů F-35 Lightning II zaplatit více než 120 miliard korun. Dalších zhruba 44 miliard korun zaplatí ministerstvo obrany za potřebnou rekonstrukci a modernizaci letecké základny v Čáslavi, odkud nyní létají piloti na pronajatých gripenech. Pro letouny 5. generace je ale nevyhovující.

„Peníze, které zaplatíme v ČR ve výši 44 miliard korun, půjdou zejména na stavební úpravy základny v Čáslavi, na palivo, přípravu personálu a samozřejmě odvedeme DPH. Dohromady tedy předpokládám, že za projekt do roku 2034 zaplatíme 150 miliard korun. Bavíme se o veškerých nákladech, protože jsme od počátku projekt připravovali takto komplexně,” uvedla ministryně Černochová (ODS). A dodala, že ačkoli jde v součtu o vysokou částku, v průměru bude činit necelých sedm a půl procenta plánovaných výdajů na obranu.

Nákup stíhaček proběhne formou mezivládní dohody, v případě modernizace základny se ale už počítá se standardním výběrovým řízením a povolovacími procesy, jako je vydání stavebního povolení a posouzení vlivu na životní prostředí, což může přestavbu letiště zásadně zbrzdit. V Česku běžně získání stavebního povolení trvá několik let. Rekonstrukcí musí projít vzletová, přistávací i pojezdová dráha, které byly vybudovány už v 50. letech minulého století.

Česká strana bude moci letouny převzít navíc až ve chvíli, kdy naši piloti projdou potřebným výcvikem ve Spojených státech. Na svých stíhačkách nás ale, stejně jako Poláky a další země, kteří na F-35 čekají, americká armáda cvičit nenechá. Budeme tak muset počkat, až budou naše první stroje na světě. Výcvik pilotů tedy začne probíhat nejdříve v roce 2027 a první stroje by do ČR mohly být dodány kolem roku 2031, ovšem za předpokladu, že do té doby projde čáslavská základna proměnou.

Nepůjde rozhodně o běžnou stavbu. Američané si kladou vysoké požadavky například na zabezpečení hangárů. Důvodem je hlavně ochrana technologií, kterými F-35 jako jedno z mála letadel disponuje.

Česká armáda si loni vybrala americké stíhačky F-35 jako nástupce 14 švédských JAS-39 Gripen, které máme pronajaté od Švédského království do roku 2027. A vláda nákup posléze posvětila. Podle vyjádření ministerstva obrany ale resort aktuálně jedná o dalším prodloužení pronájmu švédských gripenů do doby, než letectvo obdrží americké stíhačky. Více jsme psali zde. Plných operačních schopností mají dvě letky F-35 dosáhnout až v roce 2035, kdy by měly být dodány poslední stroje.

 

Jakub Fujáček

25. října 2023