PROBLÉMY S EDOKLADY

Jak Bartošovy eDoklady „sestřelily“ státní informační systém. Selhalo ověřování totožnosti

PROBLÉMY S EDOKLADY
Jak Bartošovy eDoklady „sestřelily“ státní informační systém. Selhalo ověřování totožnosti

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Problémy s eRecepty v souvislosti se spuštěním aplikace eDoklady rezonovaly v úterý a ve středu v debatách na sociálních sítích. O problémech s vyzvedáváním léků v lékárnách informoval Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL), Digitální a informační agentura (DIA) ale odmítá, že by za tím stálo spuštění aplikace eDoklady, komplikace nezaznamenaly ani lékárny. Národní identitní autorita (NIA) ale na zátěž v podobě eDokladů připravená nebyla. Spuštění aplikace eDoklady o víkendu oslavoval ministr pro místní rozvoj, vicepremiér pro digitalizaci a předseda Pirátů Ivan Bartoš.

„My jsme v úterý udělali analýzu hned potom, co se informace objevila. Samozřejmě přiznáváme problém s Národní identitní autoritou (NIA), s tím přihlášením Identity občana, který bohužel trval už od pátečního večera,” uvedla pro Echo24 mluvčí DIA Anna-Marie Lichtenbergová. Technici z DIA podle ní celý víkend pracovali na nápravě a snažili se posílit přihlašování prostřednictvím Identity občana. V úterý byla ale podle ní NIA, která přihlášení přes Identitu občana zprostředkovává, téměř bez problému.

Problém nastal podle Lichtenbergové mezi 11. a 13. hodinou, kdy se jedné čtvrtině uživatelů nepodařilo na první pokus přihlásit, na druhý to už ale šlo bez problému. Problém byl ale podle ní pouze s přihlašováním do systému eReceptů. „Nikoliv, že by vám nepřišla SMS zpráva s QR kódem a eReceptem, s tím problém vůbec nebyl,” uvedla Lichtenbergová. Problémy s výdejem léků nezaznamenaly ani lékárny. „V úterý mi dokonce volal tiskový mluvčí lékáren Dr. Max a říkal mi, že mu neustále volají novináři, ale oni žádný problém s vydáváním léků na eRecept neevidují,” uvedla Lichtenbergová.

SÚKL ale informoval o tom, že problém byl i s výdejem léků na recept prostřednictvím občanského průkazu, tedy bez QR kódu zaslaného v SMS zprávě. „V souvislosti se spuštěním mobilní aplikace eDoklady je aktuálně téměř nedostupná identifikace osoby v základních registrech a Identitou občana. Vzhledem k tomu, že tuto identifikaci využívá i systém eRecept (vyzvednutí léků prostřednictvím dokladu totožnosti, přihlášení se do aplikací eRecept), tak aktuální nedostupnost identifikačního prostředku způsobuje problémy i zde,“ informoval v úterý SÚKL.

V případě výdeje léků na občanský průkaz by tak nešlo o problém s Identitou občana, ale o chybu Informačního systému základních registrů. „Jenže to jsme v úterý prověřovali a nenašli jsme tam jediný problém, celý včerejšek byl tento systém naprosto bez problému jak u nás, tak na ministerstvu vnitra, kteří mají pod sebou evidenci občanských průkazů,” vysvětlila mluvčí DIA.

Jedinou chybu na svých serverech zaznamenala DIA podle Lichtenbergové v pondělí. „Chybu jsme na základních registrech zaznamenali v pondělí v podvečer, protože odtamtud ve stejnou chvíli získávají informace jak eDoklady, tak například banky. Takže se mohlo stát, že například v tu chvíli přišlo více lidí do lékárny. Ale v úterý jsme žádnou chybu neevidovali,” uvedla s tím, že Digitální a informační agentuře se v souvislosti s nějakými výpadky nikdo přímo neozval. „Víme ale, že v pondělní podvečer byl problém na evidenci občanských průkazů, kdy polovina těch požadavků na zisk informací zůstala bez odezvy a podařilo se informace získat až na několikátý pokus,” dodala Lichtenbergová k případným výpadkům systému eReceptů. Kolem úterní 17. hodiny SÚKL na svém webu uvedl, že už problémy s výdejem léků na recept s občanským průkazem neeviduje.

Objevily se i informace, že by přetížení systémů kvůli aplikaci eDoklady mohlo i za úterní výpadek webů ministerstva práce a sociálních věcí, včetně klientského portálu Jenda. Mluvčí MPSV Kateřina Procházková ale ve středu pro Echo24 potvrdila, že v tomto případě se jednalo „pouze“ o útok hackerů, o kterém MPSV informovalo již v úterý.

Problematická NIA a ověřování totožnosti

V souvislosti se spuštění aplikace eDoklady eviduje DIA již od pátku problémy s přihlášením prostřednictvím Identity občana do Portálu občana, to nefungovalo z důvodu přetížení centrálních evidencí, konkrétně evidence občanských průkazů a pasů. Problémy byly zejména se zobrazením fotografie a údajů o občanských průkazech. DIA tak dočasně vypnula stahování údajů ze zmíněných evidencí do Portálu občana a uživatelé je tam tak dočasně neuvidí.

K narušení fungování Portálu občana došlo až po spuštění aplikace eDoklady, do té doby se takové problémy nejevili. Podle dřívějších informací DIA neočekávala tak velký zájem občanů o užívání aplikace, která se v současné době dá využít pouze na ministerstvech a správních úřadech, a systém nebyl na takhle velký nápor připraven.

„Problém je v Národní identitní autoritě (NIA), což je systém online ověřování totožnosti. Architektura toho systému není postavena na takhle obrovskou zátěž, protože byl stavěný na zátěž, která se v té době předpokládala a ono to dosud fungovalo,” uvedla Lichtenbergová. S postupem digitalizace a s tím, jak všechny služby fungují online, se aktuálně řeší obnova systému NIA. „Ukázalo se, že je to velká věc a je potřeba to nějak změnit,” dodala mluvčí DIA. Posílení se ale i podle dřívějších vyjádření představitelů DIA neočekává dříve než v příštím roce.

Aplikace eDoklady, která zatím nahrazuje pouze fyzickou podobu občanského průkazu, se v České republice může používat od 20. ledna. Lidé ji zatím mohou využít pouze na prokázání totožnosti na ústředních správních úřadech. Od července by se její využití mělo rozšířit o úřady jako je Česká správa sociálního zabezpečení, úřad práce, finanční, živnostenský nebo katastrální úřad a také o policii a soudy. Od ledna 2025 by se pak měla dát využít v ostatních státních orgánech, ale i v bankách zdravotních pojišťovnách, nebo v obchodech či restauracích.

kap