Americké F-35 proti švédskému Gripenu. Proč chce armáda jít po výrazně dražší cestě
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Do podpisu kontroverzního nákupu 24 stíhaček pro českou armádu zbývá sotva pár týdnů. Na jedné straně americké superstíhačky páté generace F-35 s technologií „stealth“, které si armáda vybrala. Na straně druhé generačně starší, ale také znatelně levnější švédské JAS-39 Gripen E/F. Proč chce ministerstvo obrany nakoupit nejmodernější stíhačky na světě a na nabídky Švédska nebere ohled? Přinášíme srovnání dvou konkurentů.
Ministerstvo obrany plánuje materiál o nákupu letounů páté generace předložit na vládě nejpozději do 1. října. Právě vláda loni pověřila ministryni obrany Janu Černochovou (ODS) k jednání s vládou USA o nákupu amerických stíhaček F-35 Lightning II. Ty si vytipovala armáda v rámci koncepce, která od roku 2035 počítá s plným nasazením letounů páté generace, jejichž jedinými dostupnými zástupci jsou F-35.
Supermoderní, ale také extrémně drahé F-35
Americké F-35 od výrobce Lockeed Martin jsou bezesporu nejmodernější sériově vyráběné stíhačky na světě. Jsou schopné nést jaderné zbraně a jakéhokoli protivníka by měly odhalit a zničit díky moderním systémům elektronického boje dávno předtím, než se o nich nepřátelský letoun vůbec dozví. Jinak řečeno, vyznačují se vzdušnou i informační převahou vůči cílům ve vzduchu i na zemi.
Vybaveny jsou v neposlední řadě také technologií stealth, kterou zajišťuje mimo jiné i unikátní konstrukce, takže uniknou nepřátelským radarům. Na druhé straně ale stojí jejich cena, která z nich dělá zároveň i jedny z nejdražších stíhaček na světě. Cenovka za 24 letounů, to znamená dvě letky, pro Česko zní zhruba 5,62 miliardy dolarů včetně servisu na 10 let, tedy asi 124 miliard korun. S nejistým termínem dodání prvních kusů zřejmě nejdříve v roce 2030, ale větší část nejspíš blíže roku 2035. Ve službě by ale mohly vydržet až do roku 2070, do kdy se počítá s jejich modernizací.
Nákladný je i jejich provoz. Podle Air & Space Forces Magazinu se cena za letovou hodinu odhaduje mezi 33 až 46 tisíci dolary za letovou hodinu (tedy někde mezi 750 tisíci a jedním milionem korun).
Mezi jejich kritikou zaznívá i fakt, že pro „ubytování“ F-35 nemáme vhodné letiště. Základna v Čáslavi má totiž příliš krátkou betonovou dráhu (původně z 50. let), nemá klimatizované hangáry a celkově by musela projít brzy nutnou rekonstrukcí, které ministerstvo obrany zatím nemá přesně vyčíslené. Přestavět zázemí by však podle různých odhadů mohlo vyjít přinejmenším na desítky miliard korun. Úkoly našeho letectva v rámci NATO navíc na rozdíl od vybudování těžké brigády nepatří mezi naše priority.
Osvědčené gripeny půjdou k zemi dřív
Mezi největší devízy jednoho z dalších protikandidátů – švédských stíhaček Saab JAS-39 Gripen E/F, které zastupují čtyřiapůltou generaci stíhacích letounů, – patří pořizovací cena i náklady na provoz. Poslední švédská nabídka, která zazněla v médiích, hovořilo o 2,5 až 3 miliardách dolarů (to je 56 až 67 miliard korun), což znamená cena oproti americké nabídce asi poloviční.
Náklady na letovou hodinu jsou také výrazně nižší. Uvádí se cena zhruba 22 tisíc dolarů (0,5 milionu korun). A ani na modernizaci čáslavského letiště by se nemuselo tolik spěchat, ačkoli ministerstvo obrany s investicí do letišti stejně počítá. Nové gripeny E/F (jednomístné a dvoumístná varianta) by na ní mohli usedat i vzlétat stejně jako nynější stroje čtvrté generace typu C/D. Gripeny jsou obecně méně náročné na údržbu a přeškolení našich vojenských pilotů by nebylo tak složité, jako u amerických stíhaček. Dosud ignorovaná švédská nabídka, kterou v posledních dnech výrobce gripenů firma Saab inzerovala i v českém tisku, navíc nabízí zdarma převod současných 14 gripenů, které má Česko pronajaté do roku 2027 (za 1,7 miliardy korun ročně).
Oproti F-35 by ale vydržely ve službě kratší dobu, a to nejdéle do roku 2060, kdy budou už letadla 4. generace zastaralá. Nemají technologii stealth, takže jsou v dnešní době nepřátelskými radary už snadno detekovatelné. A to je patrně i důvod, proč se na rozdíl od F-35 nikdy nestane standardním letounem Severoatlantické aliance.
Kupodivu se nové gripeny E neobjevily minulý víkend na Dnech NATO v Ostravě, ale pouze jejich starší předchůdci. Na rozdíl od pěti amerických F-35. Armáda nyní provozuje 14 strojů JAS-39 Gripen C/D, které má pronajaté od Švédského království do roku 2027 a potom 16 českých bitevníků L-159 Alca. S oběma stroji počítá přibližně do roku 2035, kdy mají nová nadzvuková letadla dosáhnout plných operačních schopností. To znamená, že u gripenů budeme muset nájem prodlužovat, pokud se nebudeme chtít spoléhat na pomoc aliančních partnerů, jako to udělalo nedávno Slovensko.