DEZINFORMACE

Jourová: Dezinformace jsou zbraň masové manipulace, nejvíc jich je u Muska

DEZINFORMACE
Jourová: Dezinformace jsou zbraň masové manipulace, nejvíc jich je u Muska

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Evropská komise pokračuje ve svém tažení proti podnikateli Elonu Muskovi a jeho sociální síti X, dříve Twitter. Prostřednictvím její místopředsedkyně Věry Jourové vyzvala platformy v Silicon Valley ke zvýšené ostražitosti v boji proti ruské „válce idejí“. Jourová při tom X označila za největší prostor pro dezinformátory, uvedla agentura Bloomberg.

„Jedná se o zbraň masové manipulace v hodnotě mnoha milionů eur, která je zaměřena jak interně na Rusy, tak na Evropany a zbytek světa,“ řekla Jourová novinářům. „Velmi rozsáhlé platformy musí toto riziko řešit. Zejména proto, že musíme počítat s tím, že Kreml a další budou aktivní před našimi evropskými volbami,“ dodala.

EU zveřejnila statistiky o tom, jak si v boji proti dezinformacím vedou jednotlivé velké technologické společnosti včetně Facebooku Googlu nebo TikToku. Většina hlavních platforem se dohodla na spolupráci s EU na dobrovolném kodexu chování, jehož cílem je stanovit průmyslové standardy pro ověřování faktů a další opatření. Twitter ale z dobrovolného kodexu EU vystoupil už v květnu.

„X, dříve Twitter, která pod kodex nespadá, je platformou s největším poměrem dezinformačních či dezinformačních příspěvků,“ uvedla Jourová. „Pilotní projekt také ukázal, že autoři dezinformací mají výrazně více sledujících než jejich nedezinformační protějšky a mají tendenci se k platformě připojovat nověji než nedezinformační uživatelé.“

Signatáři unijního kodexu o dezinformacích, kterých je přes 40 a mezi které patří velké společnosti, jako je Meta, Google či Microsoft, připravili obsáhlou zprávu o tom, jak během posledních šesti měsíců vypadal jejich boj s dezinformacemi. „Cením si jejich úsilí, ale očekávám, že vyvinou ještě větší,“ komentovala nejnovější zprávu platforem eurokomisařka Věra Jourová. Velké internetové společnosti by se nyní podle ní měly soustředit na zvýšení svého úsilí a rovněž na investice do ověřování faktů.

I přes vystoupení z kodexu se na X platformu vztahuje nový unijní Akt o digitálních službách (DSA), který zavazuje velké digitální platformy působící v EU, aby aktivně vyhledávaly dezinformace a propagandu, pokud by těmto požadavkům firmy nevyhověly, hrozí jim pokuty až do výše šesti procent ročního celosvětového obratu.

„Pan Musk ví, že opuštěním kodexu není z obliga,“ upozornila v úterý i eurokomisařka Věra Jourová. „Existují povinnosti vyplývající z tvrdého práva. Takže můj vzkaz pro Twitter/X zní: Musíte ho dodržovat. Budeme sledovat, co děláte,“ dodala.

Zpráva monitorující úsilí internetových platforem po dobu šesti měsíců má podle Jourové stovky stránek. V souvislosti s tématem války na Ukrajině například společnost Google informovala, že mezi lednem a dubnem 2023 server YouTube zrušil více než 400 kanálů napojených na aktivity ruské Agentury pro výzkum internetu, které se přezdívá „ruská trollí farma“ a která šíří propagandu Kremlu. Meta, pod kterou patří Facebook, pak uvedla, že rozšířila své partnerství s 26 společnostmi, které pracují na ověřování faktů, a pokrývají tak společně 22 jazyků v EU. TikTok zase dokáže ověřovat informace z ruštiny, ukrajinštiny, běloruštiny a ze 17 dalších evropských jazyků.

jhr