Hledání slev jako celonárodní sport
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Statistici stále pokračují v servírování nových dat. Ta poslední hlavní ekonomická zpráva zní, že tržby v maloobchodě se v červenci snížily reálně o 1,8 %. Zdůrazňuji slovo „snížily“. To tedy znamená, že maloobchod klesá už patnáctý měsíc v řadě.
Je ale pravda, že tempo poklesu se v červenci oproti předchozím měsícům zmírnilo. Třeba v červnu 2023 maloobchod padal o necelá 4 %, v květnu o více než 6 % a v dubnu přes 8 %. Mírným povzbuzením je také to, že trh od červencových dat čekal ještě větší propad tržeb.
Podívejme se, jak se vyvíjely jednotlivé složky maloobchodu: tržby za potraviny reálně klesly o 4,2 %. Tržby za nepotravinářské zboží klesly o 3,6 %. Tady se tedy stále neblýská na lepší časy. Na druhé straně ale tržby za pohonné hmoty reálně vzrostly o 13,7 %. V tomto případě dál výraznou měrou pomáhá meziroční zlevnění pohonných hmot.
A na čem v průměru proti loňsku šetříme nejvíc? Tržby ve specializovaných prodejnách s výrobky pro domácnost meziročně klesly o 9,7 %. Tady se nákupy dál odkládají. To ostatně platí i pro obchody s oděvy a obuví s poklesem tržeb o 6,2 %. Jak to číst: lidé primárně odkládají nákupy všeho, co se odložit dá. Na potravinách se šetří hůř, takže alespoň směřují ve větší míře ke zlevněnému zboží a vyhledávání slev se stalo celonárodním sportem. To ostatně ukázala už doba covidová, že prodeje potravin se drží v problémových obdobích celkem dobře, naopak problém má zboží dlouhodobé spotřeby.
A pozor – růst tržeb po osmnácti měsících poklesů hlásí internetové a zásilkové obchody, konkrétně o 2,0 %.
Čím víc budou klesat vzedmuté inflační tlaky, tím víc se bude moci maloobchod nadechnout. Je ale pravda, že domácnostem už se šetření dostalo pod kůži. Na návrat maloobchodu do normálu si budeme muset počkat ne několik měsíců, ale spíš několik čtvrtletí. Výsledky maloobchodu už ale nebudou vypadat tak tragicky jako v posledních měsících. Důvodem je to, že se na útratách v obchodech výrazně šetřilo už před rokem. Konečná čísla tak bude opticky vylepšovat nízká srovnávací základna loňského roku.
Odhaduji, že maloobchod v součtu roku 2023 klesne „jen“ o 5 %. Slovíčko jen ale v téhle souvislosti zavání sarkasmem. Jakkoliv číselně tento pokles nevypadá jako velký, je to pětiprocentní zhoršení proti už špatnému loňskému roku. Ono již není moc kam dál klesat. Takže prodejci budou i nadále pociťovat mírné zhoršování.