DOTACE

V Evropě začaly závody o ještě větší dotace, sen každého lobbisty

DOTACE
V Evropě začaly závody o ještě větší dotace, sen každého lobbisty

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Zatímco žije Brusel obavách, že bude evropský průmysl čelit existenčnímu úpadku, lobbisté zažívají svůj sen. Velké evropské společnosti tlačí na Evropskou unii, aby jim přidala na dotacích a vyhrožují, že pokud tak neučiní, opustí Evropu a přesídlí se do USA. Americký prezident Joe Biden nedávno použil obrovský balík vládních dotací podle zákona o snižování inflace, což zní lákavě nejen pro velké evropské průmyslové hráče, jako je VW či Northvolt, píše web Politico.

Bruselský boj proti Bidenovým reformám umožňuje větší prostor pro země EU, aby nasypaly více dotací do svých ekonomik, pokud na to budou mít, a stanovily si cíle pro větší soběstačnost. Zatímco Čína již dominuje na půdě dodavatelských řetězců zelených technologií, stává se z problému závod ve zbrojení s globálními dotacemi, což je snem každého lobbisty, podotýká Politico.

Lobbisté právě mohou využít své pozice a vyhrožovat frustrovanému Bruselu, aby firmám přidal na dotacích. Pokud ale bruselský plán selže, není v sázce jen budoucí životaschopnost evropské výroby, ale samotné základní principy ekonomiky volného trhu, na nichž byla EU postavena, podotýká Politico. Rovněž rizikem pro samotné vlády EU je, že pokud jejich úsilí selže, kolosální množství peněz daňových poplatníků přijde nazmar.

Příští týden se lídři zemí EU sjedou do hlavního města Belgie na summit, kde právě budou diskutovat o tom, jak učinit evropskou ekonomiku konkurenceschopnější, jinými slovy jak se pokusit zafinancovat z Evropy utíkající průmysl, který ještě zbývá.

Pro společnosti je tak ideální čas, aby zvýšily své požadavky na propodnikatelskou evropskou legislativu a zatlačit na ještě více peněz ze státní podpory. Nejen nadnárodní společnosti hrozí, že přesunou svůj závod na výrobu automobilů nebo továrnu na baterie jinam, přinejmenším ale odloží svá konečná investiční rozhodnutí, což bude EU stát pracovní místa, daně a globální ekonomické postavení. Například Tesla nedávno oznámila strategický přesun z Evropy, aby mohla těžit z amerických dotací.

Cestu za oceán sleduje i Volvo. „Podíváme se na tamní možnosti,“ řekl Niklas Wahlberg, viceprezident Volvo Group pro partnerství, o novém americkém balíčku daňových úlev. „Evropa je pro nás ale také velmi důležitá. Potřebujeme vidět Evropu, jak se snaží převzít vůdčí roli v zeleném přechodu, a to globálně,“ dodal.

„Zdá se, že zákon o snižování inflace dělá přesně to, čeho se všichni obávali a kritizovali - zahájil závod o dotace,“ řekl David Kleimann, obchodní expert z think-tanku Bruegel.

Holger Görg z Kielského institutu pro světovou ekonomiku varoval, že rozhazování dotací nezmění dlouhodobá investiční rozhodnutí. Poukázal na další faktory, jako je velikost a potenciál trhu, umístění dodavatelů nebo ekonomická a politická stabilita v regionu. Evropské nadnárodní společnosti tak využívají tuto situaci k nátlaku na EU nebo jednotlivé vlády.

„Takže v podstatě dáváte více peněz firmám, které si již vedou velmi dobře. Pokud jde o vládní cíle, pravděpodobně to není to, co chcete se svými penězi dělat,“ řekl Görg Politico.

lnv

18. března 2023