TRABLE PRŮMYSLU

Odbory Volkswagenu podaly pomocnou ruku, jsou ochotny odsunout vyšší mzdy

TRABLE PRŮMYSLU
Odbory Volkswagenu podaly pomocnou ruku, jsou ochotny odsunout vyšší mzdy

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Odborová organizace IG Metall, která zastupuje zaměstnance německého automobilového koncernu Volkswagen (VW), společně s podnikovou radou možná trochu překvapivě navrhla odložit plánované zvýšení mezd o 7 procent. Chtějí tyto prostředky použít na vytvoření speciálního fondu pro budoucnost, který by podpořil stabilitu firmy, vývoj inovací a zaměstnanost, píše deník Bild.

Podle odborů je tento krok reakcí na nejistou ekonomickou situaci, která ovlivňuje automobilový průmysl nejen v Německu, ale i celosvětově. „Jsme si vědomi, že firma čelí obrovským výzvám, a chceme ukázat ochotu podílet se na zajištění dlouhodobé stability společnosti,“ uvedl jeden z představitelů IG Metall. Odbory proto navrhují, aby se finanční prostředky plánované na zvýšení mezd a bonusy přesměrovaly do iniciativ podporujících technologický pokrok, udržitelnou mobilitu a ochranu pracovních míst.

Jedním z klíčových požadavků odborů je garance zaměstnanosti. Výměnou za tento ústupek požadují od vedení VW závazek, že nedojde k propouštění z organizačních důvodů. „Je důležité, aby vedení společnosti vyslalo jasný signál, že si váží zaměstnanců a jejich úsilí,“ řekl zástupce podnikové rady. „Nejde jen o finance, ale také o důvěru a budoucí směřování Volkswagenu jako předního světového výrobce.“

Původně se diskutovalo o zvýšení mezd o sedm procent, což mělo zohlednit rostoucí inflaci a náklady na život. Odbory se však rozhodly navrhnout odklad těchto změn, a to s ohledem na potřebu dlouhodobého rozvoje společnosti. „Není to snadné rozhodnutí, ale věříme, že jde o správnou cestu,“ uvedl další člen vedení IG Metall.

Vedení Volkswagenu zatím na návrh oficiálně nereagovalo. Další jednání mezi oběma stranami se očekávají v následujících týdnech. Předpokládá se, že diskuse bude zahrnovat podrobnosti návrhu, konkrétní opatření spojená s fondem pro budoucnost a dopad na zaměstnance.

Analytici upozorňují, že tento krok by mohl být precedentem pro další firmy v automobilovém průmyslu, které čelí podobným problémům. Pokud se Volkswagen a odbory dohodnou, může se tento model stát vzorem pro vyjednávání i v dalších společnostech, píše Bild.

Fond pro budoucnost by podle návrhu odborů mohl sloužit k financování projektů zaměřených na elektromobilitu, vývoj nových technologií a zlepšení výrobních procesů. „Pokud chceme, aby Volkswagen zůstal lídrem na trhu, musíme se zaměřit na inovace. A to vyžaduje investice,“ dodal zástupce odborů.

Automobilka Volkswagen v minulých týdnech varovala, že poprvé ve své 87leté historii přikročí k uzavírání domácích továren. To by mohlo vést k zániku desetitisíců pracovních míst v Německu. V říjnu automobilka oznámila, že její zisk se ve třetím čtvrtletí meziročně propadl o 64 procent, a to zejména kvůli poklesu poptávky v Číně. Na pokles čínské poptávky poukazují také němečtí výrobci luxusních automobilů Mercedes-Benz a BMW.

Frederike Beckhoffová, manažerka podnikového rozvoje ve společnosti Beckhoff Automation uvedla, že výrobci automobilů i celý německý zpracovatelský sektor musejí zvýšit svou konkurenceschopnost. „Opravdu si myslím, že produktivita je něco, co musíme brát skutečně vážně,“ dodala. „Blahobyt, který máme ve většině Evropy, nemůžeme považovat za zaručený,“ prohlásila rovněž.

jhr

20. listopadu 2024