EXPANZE METRA

Bájná nová linka metra. Okruh má být pro Prahu „bezkonkurenční“ jako pro Londýn

EXPANZE METRA
Bájná nová linka metra. Okruh má být pro Prahu „bezkonkurenční“ jako pro Londýn

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

V Praze se dávají do pohybu plány na výstavbu takzvané okružní linky metra, která by propojila ty stávající a nabídla rychlý způsob dopravy po celém městě. Magistrát tento měsíc schválil vznik pozice koordinátora pro jižní část okruhu – linku E – a chystá se i studie celého projektu. Linku přitom plánovali už i komunisté a plány připravila také minulá garnitura primátora Zdeňka Hřiba (Piráti), která s mnohými kroky nynějšího vedení překvapivě souhlasí.

Rada hlavního města v prosinci schválila vznik pozice koordinátora celého projektu, poté by měla k celému projektu vzniknout studie. „Praha se nepochybně bude dál rozvíjet a už dnes jsou některá spojení poptávána natolik, že často nestačí,“ uvedl na sociální síti X nynější radní pro dopravu Zdeněk Hřib. Podle něj jsou nejvíc vytíženými úseky, kde metro zatím nejezdí mezi Smíchovem a Budějovickou nebo Prosekem, nebo také mezi Vysočany a Žižkovem.

Okružní linky obecně nejsou žádný nový nápad, v Londýně byla například naplánována už v 19. století. Praha s ní pak počítala v 80. letech. Nápad na linku O nověji oživil dřívější pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) v době vládnutí primátora Hřiba.

Okružní linka metra O je navrhována tak, aby propojila jednotlivé části Prahy, které jsou v současné době nedostatečně dostupné. Linka by měla vést z Podbaby přes Dejvice, Smíchov, Dvorce, Budějovickou, Vršovice, Žižkov, Vysočany, Čakovice a zpět do Podbaby.

Původní návrh linky O počítal s jejím uzavřením severně od Podbaby, ale v roce 2022 byl tento návrh upraven tak, že okruh bude uzavřen jižně od Podbaby. To by mělo umožnit lepší napojení na jižní část města, kde se v budoucnu předpokládá intenzivní výstavba.

Nyní diskutované „éčko“ je tedy označení pro jižní část okružní linky O. V současné době se jedná pouze o návrh, který je stále ve fázi studie. Pokud bude studie pozitivní, mohly by se první práce na výstavbě linky O zahájit v roce 2033.

„Metro O bude mít obrovský význam z hlediska dopravy, ale i pro rozvojová území, která se v následujících desetiletích zastaví. Ta by totiž jinak byla závislá jen na automobilové a autobusové dopravě. Pátou linkou metra pomůžeme nastartovat nejen rozvoj těchto brownfieldů, ale též výstavbu tolik potřebných bytů. Dopravně linka nabídne Pražanům bezkonkurenčně nejrychlejší spojení novými směry a odlehčí přeplněným linkám v centru města,“ uvedl Scheinherr pro redakci.

„Bez kvalitní MHD se rozvoj města neobejde. Proto jsme současně s dotažením projektu metra D a zahájením jeho stavby začali rovnou připravovat i kapacitní okružní linku. Záměr na tuto pátou linku metra se nám podařilo schválit ještě v minulém volebním období. Nyní se mým nástupcům konečně povedlo odšpuntovat další krok. Praha vysoutěží koordinátora celé přípravy, který bude mít na starosti zejména přípravu studie proveditelnosti. Ta zodpoví otázky přesného trasování, koordinace s rozvojem v daným územích, zvolí přesnou technologii a možnosti financování,“ dodal.

K přípravě podkladů pro možnou pátou linku metra již město vloni ustavilo pracovní skupinu. „V rámci studie proveditelnosti se bude řešit, kudy přesně ta okružní kolejová linka povede, jakou technologii budeme využívat – a co by to tak zhruba mělo stát. Je to záležitost, kde se snažíme dívat do budoucna, dopředu na několik desetiletí, kdy ten stávající dopravní systém rozhodně nebude stačit ani obyvatelům Prahy, ani návštěvníkům,“ řekl po jednání radních náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.

Aby to neskončilo v poli

Radní Hřib nedávno oprášil starý nápad rozšířit i metro C v jižním, resp. východním směru za nynější konečnou na Hájích do Uhříněvsi přes Petrovice.

Podle Michala Kaliny, experta z takzvané Laboratoře udržitelného urbanismu spolku AutoMat, je dopravní expanze Prahy správnou cestou, musí se ale vždy případně promyslet. „Je dobře, pokud dochází k rozšiřování MHD, ale je třeba to dělat s rozmyslem. (...) Při každém rozšíření metra se měnily linky městské i příměstské dopravy, je ale třeba zjistit, jestli to lze dostatečně přizpůsobit,“ dodal Kalina. Upozornil na to, že třeba v okolí Říčan se už nyní tvoří zácpy a autobusy tam nabírají zpoždění, bylo by tedy otázkou, co by s tím vším udělalo prodloužení metra.

Vždy je tak třeba především celou věc pojímat komplexně a představit celé řešení, ne jen dílčí rozšíření, myslí si. „Je potřeba to pečlivě zvážit vzhledem k tomu, co tam je teď a co tam bude v budoucnu. Musíme se poučit z minulosti, třeba ze stanice do Letňan, která skončila někde v polích a kdyby tam nebylo výstaviště, neměla by vlastně smysl,“ míní.

DPP zahájil vloni v druhé polovině dubna stavbu úseku nové linky metra D z Pankráce na Olbrachtovu ulici, na který naváže úsek na Nové Dvory. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice. Celkové náklady na linku D by měly být při započtení inflace předběžně 52,09 miliardy korun.

jhr