Obří únik dat u Volkswagenu. Ven se dostaly polohy i adresy řidičů včetně Škody Auto
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Koncernu Volkswagen hrozí další průšvih. V minulých dnech totiž vyšlo najevo, že mu unikla data o pohybu a poloze více než 800 000 elektrických vozidel. Ta zůstala po několik měsíců volně dostupná na internetu. Uniklá data, zahrnující značky Volkswagen, ale také Škoda Auto, Audi a Seat, umožňovala sledovat přesné GPS polohy vozů, což mohlo vést k vytvoření podrobných pohybových profilů jejich majitelů. Kromě lokalizačních údajů se mezi uniklými informacemi nacházely i kontaktní údaje řidičů, včetně jmen, adres a telefonních čísel.
Podle investigativního článku magazínu Der Spiegel byly terabajty dat několik měsíců volně přístupné na cloudovém úložišti společnosti Amazon, aniž by byly adekvátně chráněny. K datům bylo možné se dostat pouhým „hádáním“ cest k souborům.
Tyto informace zahrnovaly nejen aktuální polohy vozů, ale také pohybové profily jejich majitelů, včetně parkovacích míst před domovy, úřady, nebo i citlivějšími lokalitami, jako jsou vojenské základny či soukromé adresy. Mluvčí hackerského sdružení Chaos Computer Club Linus Neumann situaci přirovnal k „obrovskému svazku klíčů schovanému pod příliš malou rohožkou.“
Politici mezi postiženými
Mezi dotčenými jsou i známé osobnosti, například poslankyně dolnosaského parlamentu Nadja Weippert (Strana zelených), která uvedla: „Jsem šokována. Nemůže se stát, že moje data zůstanou nešifrovaná v cloudu a nejsou dostatečně chráněna.“ Podobně rozhořčen byl i bývalý státní tajemník a poslanec Bundestagu Markus Grübel (CDU), který únik označil za „trapný a ostudný“.
Problém údajně vznikl chybou dceřiné společnosti Cariad, která se stará o software a digitální infrastrukturu koncernu. Ta únik označila za „chybnou konfiguraci“ a tvrdí, že byla rychle opravena. „Podle našich informací nedošlo ke zneužití dat,“ uvedl Cariad v prohlášení. Zákazníkům koncern sdělil, že „neexistuje důvod k obavám,“ a připomněl, že online funkce mohou kdykoli deaktivovat.
Incident však otevřel debatu o bezpečnosti dat v moderních vozech. Evropská unie plánuje od září 2025 zavést nový zákon o datech, který má posílit kontrolu uživatelů nad údaji generovanými jejich vozidly. Experti upozorňují, že tento únik není ojedinělý. V minulosti čelili podobným problémům i další výrobci, včetně BMW či KIA.
Organizace jako Chaos Computer Club a Mozilla Foundation dlouhodobě kritizují nadměrné shromažďování dat automobilkami. Podle Mozilla Foundation se data z moderních vozidel často prodávají třetím stranám, což výrazně zvyšuje riziko zneužití.
Případ Volkswagenu ukazuje na nedostatky v ochraně osobních dat a zvyšuje tlak na automobilky, aby přijaly odpovědnější přístup. Jak podotkl poslanec Grübel, „s rostoucím významem autonomního řízení je nutné, aby výrobci zlepšili své IT schopnosti a zajistili bezpečnost.“
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.