Tesla dramaticky zlevnila. Už nekonkuruje Mercedesu, ale Fordu nebo Renaultu
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Společnost Tesla, kterou vlastní „vizionář“ Elon Musk, v posledních třech měsících zlevnila svůj nejprodávanější sportovně-užitkový vůz Model Y o skoro 30 %. Díky tomu už cenově nekonkuruje společnosti Mercedes, ale Fordu nebo Renaultu. „Všude vypuknou cenové války,“ řekl generální ředitel Fordu Jim Farley. Informuje o tom agentura Bloomberg.
Ke snížení cen došlo i u Mercedesu, ovšem pouze v Číně, a to několik týdnů poté, co ceny zredukovala právě Tesla. Němečtí manažeři však důrazně prohlašují, že nechtějí následovat Muska a dělat kompromisy s hodnotou značky kvůli většímu odbytu elektromobilů.
Generální ředitel Mercedes-Benz Group AG Ola Källenius chce naopak ceny posunout ještě více nahoru, protože tato strategie „přináší dividendy“. Výrobce ve čtvrtek pozdě večer uvedl, že zisk byl v prvním čtvrtletí vyšší, než se očekávalo, a to díky odolné cenové politice.
„Tesla nejenže obětuje marže na elektromobilech, aby dosáhla svých objemových ambicí. Do jisté míry dává na oltář také dobrou pověst a kapitál značky, který si vybudovala,“ míní Daniel Roeska, analytik společnosti Bernstein pro evropský automobilový průmysl.
Konkurence pro Ford nebo Renault
Musk cenu snížil velmi dramaticky a také velmi rychle. V USA totiž Tesla během tří měsíců snížila startovací cenu svého nejprodávanějšího sportovně-užitkového vozu Model Y o 29 %.
To je problém pro Ford, který nedávno zlevnil své SUV Mustang Mach-E v průměru o zhruba 4 500 dolarů, aby si udržel konkurenceschopnost. Automobilka sice v loňském roce stáhla náskok General Motors Co. na pozici dvojky v prodeji elektromobilů v USA, ale zůstává daleko za společností Tesla.
Vzhledem k tomu, že Ford neprodal tolik, co Musk, a že společnost investuje velké prostředky, aby dohonila ztrátu, předpovídá tato americká společnost na letošní rok ztrátu ve výši 3 miliard dolarů za své podnikání v oblasti elektromobilů.
Renault však hodlá jít ještě o krok dál než Ford. Nejenže oddělí své podnikání v oblasti elektromobilů a spalovacích motorů, ale plánuje i zaváděcí ceny v oblasti plug-in automobilů a softwaru. Šéf značky Renault označil počátkem týdne snižování cen Tesly za jasnou výzvu a investoři ve čtvrtek akcie francouzské společnosti vyprodávali navzdory silným prodejům v prvním čtvrtletí.
Finanční ředitel Renaultu Thierry Piéton sice zodpověděl několik otázek ohledně udržitelnosti cenovky 42 000 eur (asi jeden milion korun) na elektrickém hatchbacku Megane E-Tech, ale zároveň připustil, že celková cenová politika může být ve druhé polovině roku „trochu mírnější“. Přesto uvedl, že Renault neplánuje žádné drastické změny. „Neexistuje žádná velká motivace jít s cenami dolů a zničit zůstatkové ceny a jít do spirály, kterou následuje některá konkurence,“ řekl Piéton.