KOMENTÁŘ JIŘÍHO PEŇÁSE

Loučení po velké plavbě: Ondřej Hrab končí v Arše

KOMENTÁŘ JIŘÍHO PEŇÁSE
Loučení po velké plavbě: Ondřej Hrab končí v Arše

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Na Poříčí, v té ulici pasáží, obchodních domů, kaváren a jídelních automatů, končí právě jedna éra českého divadla a české kulturní polistopadové společnosti, Divadlo Archa.

To byl a je pojem pro každého, kdo se v tomhle městě, tedy v Praze, ale i v téhle zemi trochu zajímal, jak vypadá současné divadlo, kdo chodil na koncerty dobré rockové nebo i vážné současné hudby, kdo měl rád, když jsou věci trochu složitější, experimentálnější, trochu nezvyklejší. Ten věděl, že Archa je jeho adresa. Byla tady pro každého, kdo potřeboval vědět, o co se kdo v divadle, v tanci, v pantomimě, v nekamenném divadle etc. snaží, co je in a co se tak ve světě dělá. Aspoň v rámci možností to v téhle zemi ukázat, právě tohle Archa dělala a tomu sloužila. Sledovat program Archy znamenalo aspoň trochu mít v těch věcech přehled. Tohle všechno s velkou pravděpodobností končí. Nebo se alespoň výrazně změní v něco jiného, nikdo zatím asi není schopen říci, v co vlastně. Ale mění se. Ať už se změní v cokoli, ta původní Archa, jak ji známe, to nebude.

Koncem roku z ní totiž odchází její zakladatel, její velitel, duchovní správce, ředitel, provozní, intelektuální lodivod – a přitom v podstatě skromný a příjemný člověk, Ondřej Hrab. Odchází z vlastního rozhodnutí, tedy uváženě a s respektem po třiceti letech, kdy tomu magickému podzemí v bývalém divadle E. F. Buriana svou vlídnou a kultivovanou rukou vládl. Pokud vím, nikdy nezvedal hlas, nikdy se nevyvyšoval, nikdy nedopustil, aby jeho divadlo kleslo z úrovně, aby šel na ruku pusté komerci nebo se nějak zpronevěřil svým vysokým nárokům a svému vkusu. Na to se jeho divák mohl spolehnout, a i když ne vše se třeba povedlo, vždy to mělo ten rys „Archy“, jejího stylu a dotyku. Hrab svou tichou autoritou vtiskl tomu místu charakter a genia loci, kde bylo člověku dobře, kde se potkával s podobně zaujatými lidmi, kde cítil, že to má svůj ráz, a kde se něco originálního, nenuceného a přitom s dovolením – kultivovaného tvoří.

Ondřej Hrab kdysi v jednom rozhovoru řekl, že si Archu vysnil na začátku 90. let vlastně ze vzdoru. „Mě tehdejší české divadlo vlastně nezajímalo, nenabízelo mi nic z toho, co jsem považoval za živoucí a oslovující. Zajímalo mě divadlo, které jde s dobou. Divadlo totiž umožňuje něco, co nenabízí žádný jiný umělecký druh. Má tu obrovskou možnost být tady a teď, poskytovat bezprostřední a okamžitou výměnu energií, idejí, nápadů, citů, prostě veškerou možnou komunikaci, mezi aktéry a publikem.“

Je svým způsobem zázrak, že to vydrželo třicet let. Dalo by se říct, že z jistého pohledu je těch třicet let érou Hrabovy Archy. Archy, která vyplula z Poříčí a dorazila ke svému cíli.

 

18. prosince 2023