„Prodáváme auta objednaná i před rokem a půl.“ Čekání vrhá do nejistoty i leasingovky
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Jednou z obětí dlouhých dodacích lhůt automobilů jsou i leasingové společnosti. Zpoždění s dodávkami tak trápí nejen samotné zákazníky, ale také mezičlánek v řetězci. Leasingové firmy totiž nevědí, které vozy a kolik jich naskladnit, problém nastává i s nečekanými objednávkami. Dealeři totiž musejí vozy do skladů objednávat s výrazným předstihem a „doufat“ v odběr. Na nová auta se i po koronavirové pandemii běžně čeká i rok, v extrémních případech ještě déle.
Z ankety deníku Echo24 vyplývá, že automobilky stále nestíhají především kvůli nedostatku čipů, které řídí všemožné systémy v automobilech, a dalších elektronických součástek. Rozkolísané jsou dodavatelské řetězce celkově, což se odráží v nepravidelnosti dodávek i jiných komponent či materiálů. Více jsme psali zde.
Podle společnosti AutoPalace se s dlouhými dodacími lhůtami obtížně plánuje. „Zásadní je v této situaci objednávání vozů na sklad. Každé dealerství musí mít strategii, jak v závislosti na dodacích lhůtách jednotlivých značek optimálně zásobit své sklady likvidními auty a mít jejich dostatečnou zásobu k přímému prodeji. Například užitkové vozy, které aktuálně prodáváme svým zákazníkům, byly objednány před 9 – 18 měsíci,“ vysvětluje ředitel divize nové vozy & fleet AutoPalace Group Marek Píchal.
To potvrzuje i ČSOB Leasing. „V případě většího časového odstupu mezi podepsáním smlouvy s klientem, objednáním vozidla a jeho dodáním, musíme přesněji a více dopředu plánovat budoucí náklady a výnosy operativního leasingu a obchodně bedlivěji sledovat objednané vozy, což je nová situace, kterou trend prodloužení dodacích lhůt obecně přinesl,“ uvádí za firmu Petr Neuvirth. Dle jeho slov se s tím lze naučit pracovat.
Firemní vozové parky
Podle firmy LeasePlan jsou pro poskytovatele operativního leasingu a jejich zákazníky průtahy nepříjmné ještě z jiného důvodu. „Komplikují totiž plánování pravidelné obměny podnikových vozových parků. Firemní zákazníci jsou zvyklí automobily v určitých časových intervalech vyměňovat za nové. Jejich fleet manažeři proto nyní musí objednávat nové vozy s mnohem větším předstihem, než tomu bylo dříve,“ sdělil redakci generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika Martin Brix.
Při nenadálých nebo rychlých objednávkách tak leasingová společnost musí sahat do partnerských skladů pro jiné vozy. „Kromě toho sami u prodejců předobjednáváme nejžádanější modely, osobní i užitkové, abychom mohli potřeby klientů co nejdříve uspokojit,“ dodává Brix.
Zákazník většinou platí zálohu
Samotní uživatelé pak za svůj vůz musí před dodáním zaplatit alespoň zálohu a při dodání modelu doplatí zbývající částku. „Pokud jde například o úvěr, tak po podpisu smlouvy zákazníkem, dealer Kia objednává vůz z výroby. Při následném předání vozu zákazníkovi, podepisuje smlouvu s leasingovou společností a následně dochází dle předem odsouhlaseného splátkové kalendáře, ke splácení ceny vozu,“ přibližuje za automobilku Kia Kateřina Vaňková Jouglíčková.
„Zákazník při koupi vždy skládá zálohu a vůz doplácí až v momentě, kdy mu je předán. V případě operativního leasingu začíná splácet také až v momentě, kdy vůz přebírá,“ uvádí ke značkám Toyota a Lexus Jitka Jechová. Stejná situace je u vozů Hyundai.
Nejistota u dodávek vozidel bude podle zástupců autoprůmyslu pokračovat. Podle Miroslava Dvořáka, generálního ředitele MOTOR JIKOV Group, nebude ještě ani letošek návratem do doby předcovidové.
„Už nyní se ukazuje, že narušení dodavatelských řetězců nejen v autoprůmyslu bude pokračovat i v roce 2023. Ceny energií se první měsíc drží pod vládním stropem, což je pozitivní signál. Celkově ale varuji před přílišným optimismem. Stále se budeme potýkat s nestabilitou trhu patrnou zejména v autoprůmyslu, budeme inflací tlačení do zvyšování mezd a proti tomu se bohužel stále nedostává kvalitní pracovní síly,“ cituje ho časopis Český autoprůmysl.