Dodatky na vícepráce

Prostě to prodražíme. Železniční tunel u Plzně se výrazně prodraží

Dodatky na vícepráce
Prostě to prodražíme. Železniční tunel u Plzně se výrazně prodraží

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Největší železniční stavba současnosti, tunel Ejpovice na trase mezi Rokycany a Plzní, výrazně prodraží. Na vině jsou nečekané komplikace v geologickém složení. Stavba tak nakonec může stát až o třetinu více, než bylo uvedeno v tendru, píše deník E15.

V soutěží na výstavbu koridoru zvítězila firma Metrostav, která nabídla 3,97 miliardy korun. Předpokládaná cena přitom činila 7,5 miliardy. Investor, kterým je Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC), už se stavební společností uzavřel jedenáct dodatků na vícepráce za 800 milionů.

SŽDC argumentuje tím, že kromě nečekané geologie je za zvýšením ceny i zdlouhavý archeologický průzkum. S těmito faktory se prý nedalo počítat dopředu. Samotné prodražení by ale nemuselo zůstat jen u dvacetiprocentního nárůstu.

„Předpokládám, že až se sečtou vícenáklady, které nás ještě čekají, tak se dostaneme maximálně na třicetiprocentní hranici, která je dána zákonem,“ řekl deníku E15 správce stavby Milan Majer. V případě, že by přeci jen mělo dojít k překonání oné hranice, by musela proběhnout nová soutěž.

Ražba ejpovického tunelu - Foto: Metrostav

Šéf Metrostavu Pavel Pilát ale tvrdí, že vzhledem k novele zákona o veřejných zakázkách je možné za vícepráce zaplatit až 50 procent původní částky. O konečné hranici se tak zřejmě bude mezi firmou a SŽDC ještě debatovat.

Ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) celá situace nechává klidným. „Mě to zvýšení ceny nyní netrápí, na druhé straně by bylo dobré při soutěžích trochu pečlivěji zvažovat, kolik mají být vícepráce,“ uvedl.

Tunel Ejpovice je největší železniční stavbou současnosti. Stavbu tvoří dvojice tubusů. V prvním o délce více než 4,1 kilometru, proraženém loni 11. června, stavbaři připravují budování pevné jízdní dráhy. Druhý tubus nejdelšího železničního tunelu v Česku – v Ejpovicích za Plzní bude proražen letos v říjnu, nyní je hotov za 70 procent. .

Celá nová trať z Rokycan do Plzně by měla být hotova do konce příštího roku, řekli dnes na stavbě novinářům generální ředitelé investorské Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Surý a dodavatelského Metrostavu Pavel Pilát. V tunelu se má jezdit rychlostí až 200 kilometrů za hodinu.

, pf

3. května 2017