KULTURNÍ TIPY

Morava je sice krásná zem, to ale Filadelfie taky

KULTURNÍ TIPY
Morava je sice krásná zem, to ale Filadelfie taky

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Když se bratři bratří

Půlhodinový snímek Morava, krásná zem je omeleta několika žánrů od westernu, hororu, zombie až po cosi jako „paradoxní mýtus“, v němž sv. Václav s bratrem Boleslavem soupeří na moravské vsi 21. století o podobu češství, české státnosti a talíř rajské omáčky. V podstatě je to ale filmová esej, zkoumající, jak se tvoří a tvořily mýty v Čechách a na Moravě, jak v tom našem zeměpásu funguje nacionalismus a národní identita (to se teď hodí). Autoři snímek postavili na střetu okázalých slováckých slavností a přízemnosti svého vyprávění, umocněného záměrně protichůdným komentářem a porůznu devastovaným a kaženým obrazem. Vznikla docela milá a rozhodně vtipná výpověď o současném Česku z nezvyklého úhlu. Film už nějakou dobu obráží festivaly, s podtitulem „Zrození fašismu z ducha fašaňku“ se chystá jeho pokračování a teď je k němu výstava.

Petr Šprincl: Morava, krásná zem II. Kurátor: Martin Prudil. Výstava v galerii ETC v Praze trvá do 10. ledna 2016. www.etcgalerie.cz

Solar plexus, Vol. VII

Je to okázalý úder: v den premiéry nových Hvězdných válek vyklízejí pozice všichni soupeři s výjimkou nejtvrdšího, Rockyho Balboy. Jeho příběh je o rok starší, než je ten hrdinů z „jedné předaleké galaxie“, ale oba náležejí k éře silných vyprávění, z nichž Hollywood těží dodnes, které rád připomíná a na nichž předvádí, jak se proměnil on i společnost. A tak byla-li vyčítána Hvězdným válkám přílišná jinakost, s níž vsadily na hrdinu další generace a černé barvy pleti, nový Rocky tyto chmury k neuvěření nerozptýlí; sází na totéž. Ostatně film se jmenuje podle nastupujícího hrdiny Creed, což je syn Rockyho prvního soupeře Apolla. Samozřejmě zase dojde na srdceryvné řeči a sociální nerovnost (protože „mladej“ se vyrovnává s dětstvím v děcáku, kde se rvát musel naučit, „nebyla to jeho volba“.) Ale bez takových přísad by to nebyl Rocky.

Creed. Režie: Ryan Coogler. Scénář: Ryan Coogler, Aaron Covington. Hrají: Sylvester Stallone, Michael B. Jordan a další. V kinech od 17. prosince

Hádej, kdo s koho a kdo je kdo

Nápad k nezaplacení je vyhmátnout z dějin pozapomenutý osud kdejakého „velikána“ a znovu ho vyložit. Na to jsou specialisté třeba v Divadle Feste, kde je takových inscenací seriál: už byl Hus, Hácha, odsun Němců, Havel s Husákem i střelba v Charlie Hebdo. Inteligence vykladače se však pozná až podle toho, který osud si vybere a jak moc jím svede glosovat současnost. Třeba ozvěny Zdeňka Nejedlého, k nimž se ve Feste odhodlali nyní, se hodí zvlášť v okamžiku, kdy prý v Rusku nově existuje institut, který „se bude zabývat očištěním Stalinova jména“. To pak titulní otázka, kterou si ve Feste k Nejedlému zvolili do štítku, totiž „jak zní česká otázka dnes?“, náhle vyznívá ironicky i mrazivě. Kdo to tedy Nejedlý byl? Fašista? Muzikolog? Komunista? Má jít o „příběh topícího se intelektuála, který podlehl vlastním ambicím“. Nemalý cíl.

Poslední táborita. Text: Petr Maška. Režie: Jiří Honzírek​. Hrají: Jakub Cír, Milada Vyhnálková, Anna Čonková, Barbora Nesvadbová​
Premiéra v Kabinetu múz 17. 12. v Brně. 
www.divadlofeste.cz

Žáha, játra & ledviny

Díla s ambicí připomenout boj se závislostí jakéhokoli druhu jsou vždy díla angažovaná; přičemž takováto angažovanost je společností považována za záslužnou. Potíž je tu ale vždy táž: jakmile nejde o profesionální a řemeslnou tvorbu a autorem je někdo, kdo má boj se závislostí za sebou, je hodnota těchto děl automaticky měřena oním životním, nikoli uměleckým úspěchem. A také reklama těchto děl se o ona vítězství opírá a zdůrazňuje je s přívlastkem autenticity. Novela Panáček Tomáše Němčíka je přesně ten případ: autor prý „věrně popisuje, jak alkohol plíživě začal ovládat jeho život“. K tomu se sděluje, že „má za sebou dvacet pobytů v protialkoholní léčebně a mnoho hospitalizací na jednotkách intenzivní péče“ a že „psaní se pro něj stalo východiskem ze závislosti a prostředkem k uchopení života opět do svých rukou“. Tak schválně.

Tomáš Němčík: Panáček. Vydala nakladatelství Kniha Zlín roku 2015. 128 s. 199 Kč. www.knihazlin.cz

11. prosince 2015