Policie teď kontroluje kvůli migrantům každý kamion. Češi a Slováci budou spolupracovat
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
K brzkému zrušení kontrol na hranicích se Slovenskem nedojde. Ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) po schůzce v Kramářově vile nicméně připustil, že by měly probíhat pro české a slovenské občany v co nejrychlejším režimu. Země se ve středu dohodly na intenzivnější vzájemné policejní spolupráci v okolí hranic. Kontroly, které Česko zavedlo především kvůli nelegálním migrantům ze Sýrie, jsou překážkou hlavně pro nákladní dopravu. Podle Slovenska jsou v rozporu s pravidly schengenského prostoru.
Kvůli kontrolám, které Česko po pandemii covidu znovu zavedlo na hranicích se Slovenskem v září, se ve čtvrtek večer sešel v Praze premiér Petr Fiala (ODS) se slovenským předsedou vlády Eduardem Hegerem. S nimi v Kramářově vile jednali také ministři vnitra a zástupci policie. „Tvrdíme, že opatření nejsou účinná,“ kritizoval současný režim před schůzkou slovenský policejní prezident Štefan Hamran.
Závěry schůzky nechtěla žádná ze stran komentovat. Podle českého ministra vnitra Víta Rakušana představí v pátek premiéři opatření, která by měla dát převaděčům nelegálních migrantů jasný signál, že přes česko-slovenskou hranici cesta nevede. Naznačil, že zrušení kontrol závisí na tom, jak se bude situace vyvíjet. S kontrolami se zatím počítá nejméně do 12. prosince.
„Bude to systém vzájemné policejní spolupráce v blízkosti hranic, a to na obou dvou stranách hranice. Bude to přesně specifikováno. Předejdeme přetahovačkám ohledně navrácených lidí v rámci readmisí,“ řekl Rakušan ve vysílání ČT24 po čtvrteční schůzce.
Aktuální čísla podle něj říkají, že do Česka přišlo od začátku roku 20 707 ilegálních migrantů. V 19 125 případech šlo o Syřany. Přicházejí nám takzvanou „západobalkánskou cestou a většina z nich se pokouší dostat do Německa.
„Jsme na daleko vyšších počtech než třeba v roce 2015. V krátkodobém časovém horizontu si opravdu nemůžeme dovolit ty znovuzavedené kontroly zrušit, ale hledáme opatření, aby probíhaly plynuleji pro české a slovenské občany a aby byly jednodušší pro nákladní a autobusovou dopravu,“ dodal Rakušan.
Policisté kontrolují každý kamion
V uplynulých týdnech se kvůli kontrolám, do nichž se zapojila i armáda, tvořily na hraních dlouhé kolony. „Ty kolony tam nebyly neustále, ale byly nárazové. Ta nejdelší měla až 19 kilometrů. Kolony jsou samozřejmě problém, protože když někde hodinu stojí auto, tak dopravce přichází asi o 2 tisíce korun. A těch kamionů tam stojí několik stovek,“ řekl pro Echo24 Martin Felix ze Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA. Nejhorší situace podle něj bývá na silničních přechodech začátkem pracovního týdne, během pondělí a úterý. A to i kvůli tomu, že policie kontroluje každý kamion. Situaci by mohlo podle sdružení zlepšit například zavedení namátkových kontrol.