prázdá vládní letadla

Němci „zapomněli” přestěhovat vládní letku. Ročně létají stovky letadel z Bonnu do Berlína prázdné

  -

start letadla z letiště Kolín-Bonn, Foto: letiště Kolín-Bonn

prázdá vládní letadla
Němci „zapomněli” přestěhovat vládní letku. Ročně létají stovky letadel z Bonnu do Berlína prázdné

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Letadla a palubní personál, jež zajišťují lety německých vládních představitelů a prezidenta i téměř po 30 letech, kdy sjednocené Německo znovu učinilo svým hlavním městem Berlín, stále sídlí v německém Bonnu. Vláda, prezident a většina spolkových ministerstev mají ale už dlouho svá sídla v Berlíně. Kvůli tomu létá mezi dvěma značně vzdálenými městy (vzduchem činí vzdálenost cca 480 kilometrů) 800 prázdných letadel ročně. To kritizují opoziční Zelení, uvedla televize ARD.

Letadla, která přepravují prezidenta nebo kancléřku, čelí opět kritice. Poté, co vládní letku trápiliy v minulosrti opakovaně technické potíže a například chyběly náhradní stroje, se ozývá kritika z řad spolkové opozice, které se nelíbí to, že posádky těchto letadel sídlí na letišti mezi Kolínem nad Rýnem a Bonnem, který býval dřívějším hlavním městem Spolkové republiky Německo. Odsud však stroje létají velice často prázdné do Berlína proto, aby tam vyzvedly své pasažéry. Takových letů je podle Zelených 800 ročně.

Zelení kritizují jak ekologickou stopu těchto prázdných letů, tak finanční náklady na ně. Stranický expert pro záležitosti obrany Tobias Lindner vyjmenovává, jak náročné to podle partaje je. „Přesuny letadel zvyprodukovaly v posledních třech letech 4 000 tun COročně. Aby se toto množství ušetřilo, bylo by na to potřeba 340 000 stromů,“ argumentuje Lindner. 

Stavba nových hangárů v Berlíně se vleče

Zelení žádají, aby letadla s posádkami sídlila v Berlíně. Spolková vládsa to má do budoucna v plánu, projekt na výstavbu nových hangárů se však zpozdil. Lindner tak podle ARD alespoň navrhuje, zda by nemohly být využity některé prostory berlínských aerolinek, kde by mohla být alespoň dočasně část vládních letadel umístěna.

Německé ministerstvo obrany plánuje nákup nového letadla Airbus 350 přímo od výrobce. Aby ale stroj mohl být použit pro vládní účely, musí se nejprve přčestavět. Proto letoun nebude k dispozici dříve než roku 2022.

Německé vládní letouny jsou pod palbou kritiky nejen kvůli prázdným letům, ale také kvůli častým technickým problémům. Například loni v listopadu překazily vážné technické potíže cestu do Jižní Ameriky kancléřce Angele Merkelové (CDU), která musela po nouzovém přistání dokonce přesednou na linkový stroj s přestupem ve Španělsku, a zameškala tak část domluvených schůzek. Psali jsme o tom zde.

 

, vdr